Писмен отговор на въпрос от Андрей Рунчев - народен представител от ПГ на ГЕРБ-СДС, относно продажба на алкохолни и тютюневи изделия с бандероли с изтичащ срок на действие
20.07.2023 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН РУНЧЕВ,
В отговор на Ваше писмо с наш вх. № 01-00-177 / 06.07.2023 г. относно продажбата на алкохолни и тютюневи изделия с бандерол с изтичащ срок на действие и отпадане на забраната за продажба на алкохолни напитки и тютюневи изделия, облепени с бандерол с изтекъл срок на валидност, Ви уведомявам следното:
В съответствие с изискванията на чл. 64, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), всички производители, вносители и лица, които внасят на територията на страната тютюневи изделия и бутилирани алкохолни напитки с код по КН 2208 и с алкохолно съдържание, равно и превишаващо 15 % vol, предназначени за реализация на вътрешния пазар, са длъжни да поставят бандерол върху потребителската им опаковка.
Следва да се има предвид, че бандеролът е държавна ценна книга, която доказва внасянето на дължимия акциз за освободените за потребление акцизни стоки. Същият се издава от Министерството на финансите по утвърден образец и се поставя върху потребителската опаковка на изделията, подлежащи на облагане с акциз по начин, от който да е видна обозначената върху него информация и който да гарантира, че употребата на стоката е невъзможна без неговото унищожаване. Образците на бандероли включват комбинация от защитни елементи в графичния дизайн, хартията, мастилата, холограмната лента, както и различни техники на печат. Образецът на бандерол съдържа определени реквизити в зависимост от вида на акцизната стока: серия, номер, литри и алкохолен градус (за алкохолните напитки) и продажна цена (за тютюневите изделия). На основание чл. 64, ал. 6 от ЗАДС, образците на бандерол се утвърждават със заповед на министъра на финансите, която се обнародва в „Държавен вестник“, не по-късно от три месеца преди датата на въвеждане на новия образец на бандерол.
Редът и начинът за въвеждане на бандеролите за бутилираните алкохолни напитки с код по КН 2208 и с алкохолно съдържание, превишаващо 15 % vol, предназначени за местния пазар, са уредени в Наредбата за реда и начина за въвеждане на бандеролите за бутилирани алкохолни напитки, приета с ПМС № 157/2006 г. (Наредбата), която е издадена на основание чл. 100, ал. 2 от ЗАДС. Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от Наредбата, бутилирани алкохолни напитки, облепени с бандерол, действащ до датата на въвеждане на новия образец на бандерол, могат да се реализират до изчерпването им, но не по-късно от 12 месеца от датата на въвеждане на новия образец. На основание чл. 4, ал. 4 от Наредбата, министърът на финансите при необходимост може със заповед да удължи срока по ал. 2 от същия член, но с не повече от 12 месеца.
По отношение на удължаването на срока на валидност на акцизните бандероли за бутилираните алкохолни напитки и тютюневите изделия винаги се отчита спецификата на търговията с този вид акцизни стоки, като в някои случаи при промяна на образеца на бандерол за алкохолните напитки и тютюневите изделия, периодът за реализация на стоките, облепени със стария образец, е недостатъчен, което налага неговото удължаване. Със Заповед № ЗМФ -31 от 13.01.2023 г. на министъра на финансите е удължен до 31 март 2024 г. срокът за реализация на алкохолните напитки, облепени с бандерол по образец, утвърден със Заповед № ЗМФ – 859 от 18.09.2017 година. Въведеното удължаване на срока за реализация до максимално допустимия период е именно с цел да се създаде правна сигурност за търговците, които да могат да реализират в търговската мрежа наличните количества скъпоструващи и бавно оборотни стоки, облепени със стария образец на бандерол, както и да не се допуска унищожаването на стоки, годни за консумация.
Поради възникнали подобни практически казуси, свързани с държането на високо алкохолни напитки и пури без бандерол, които имат висока колекционерска стойност, в акцизното законодателство е създадена нормативна възможност за колекционирането на този вид акцизни стоки. С оглед на това, в глава трета, раздел VIII от ЗАДС има специален ред за уведомяване на митническите органи за акцизни стоки с колекционерска стойност.
В случаите на придобиване и съхранение на бутилирани алкохолни напитки с колекционерска стойност се прилага редът за поставяне на бандерол, предвиден с нормата на чл. 45ж от ЗАДС. Цитираната разпоредба е приложима спрямо физически или юридически лица, придобили стоки с цел тяхната колекция, за които законодателството предвижда наличието на бандерол. С разпоредбата на чл. 45ж, ал. 3 от закона е предвидено в 7-дневен срок от придобиването на акцизните стоки същите да се въвеждат в данъчен склад за поставяне на бандерол, когато такъв е задължителен. Законът изрично определя, че при изтичане срока на валидност на бандерола нов бандерол не се поставя, следователно налице е изключение по отношение валидността на бандерола, поставен върху акцизните стоки с колекционерска стойност. Важно е да се отбележи, че изключението обхваща само акцизните стоки, които са били облепени с бандерол по реда на чл. 45ж, ал. 3 от ЗАДС и не е приложимо спрямо останалите подобни продукти в търговския оборот. В този смисъл е и изключението в чл. 99, ал. 1, т. 3 и ал. 2, т. 2 от ЗАДС.
Предвид гореизложеното, Министерството на финансите не подкрепя предложението за отпадане на забраната за продажба на алкохолни напитки и тютюневи изделия, облепени с бандерол с изтекъл срок на валидност, поради наличието на нормативна възможност за съхранение от физически и юридически лица на акцизни стоки с колекционерска стойност, при спазване на законовите изисквания, като същевременно е осигурена възможност за осъществяване на ефективен контрол от страна на митническите органи.
Предвидената в европейското законодателство възможност за държавите членки да използват бандеролите, като вид мярка при означаването на акцизните стоки, за които са платени дължимите акцизи, следва да остане като инструмент на борбата с данъчните измами и избягването на заплащането на данъци. Именно поради тези съображения периодично на всеки 3-4 години се въвежда нов образец на бандерол, като целта е както подобряване на митническия контрол, така и ограничаване на дейността на сивия сектор, и по-специално отпечатването на фалшиви бандероли.
АСЕН ВАСИЛЕВ
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ