Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Васил Тодев - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно преобразуване на държавните горски предприятия в акционерни дружества

18.03.2024 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ТОДЕВ,

В отговор на Ваши въпроси, свързани с преобразуване на държавните горски предприятия в акционерни дружества, Ви информирам, че Министерство на финансите не разполага с функционална компетентност по отношение на дейността, управлението и функционирането на държавните горски предприятия, тъй като същите попадат в ресора на Министерство на земеделието и храните. Въпреки това, Министерство на финансите е водеща институция по координацията на процесите по присъединяване към еврозоната, в това число и Плана за действие за изпълнение на последващите ангажименти след присъединяването към ERM II, както и на Националния план за възстановяване и устойчивост. Следва да се отчете фактът, че трансформацията на публичните предприятия е част от по-мащабни реформи, които са в ход от 2018 г., когато заедно с намеренията на Република България за присъединяване към Валутния механизъм II са поети и ангажименти за тези реформи.

В подкрепа на процеса на реализиране на тези реформи през юли 2018 г. стартира проект „Модернизиране на рамката за корпоративно управление на държавните предприятия в съответствие с международните добри практики“ по Програмата за подкрепа на структурните реформи на Европейския съюз, изпълняван от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). В рамките на проекта бе извършен преглед и оценка на законодателната, регулаторната и функционална рамка и бяха отправени препоръки, свързани с преодоляването на несъответствията между българското законодателство и най-добрите международни практики. В резултат бе изготвен и одобрен нов Закон за публичните предприятия, с който се цели създаване на координационно звено, разработване на политика за държавното участие, подобряване на практиките за публичност, прозрачност и оповестяване, засилване на автономността на управителните органи на държавните предприятия и подобряване на практиките на държавното участие и корпоративното управление, в т.ч. в общинските дружества. След приемането на закона стартира процесът по разработване на проекти на Правилник за прилагане на закона и Устройствен правилник за дейността на Агенцията за публични предприятия и контрол (АППК), като целта бе привеждане на националното законодателство в съответствие със стандартите на Насоките на ОИСР за корпоративното управление.

В резултат на реформата в тази област България бе призната за страна, която прилага Насоките на ОИСР, считано от 6 декември 2019 г. и ангажиментите бяха отчетени като изпълнени и от страна на Европейската комисия.

След приемането на България в ERM II и Банковия съюз, считано от 10 юли 2020 г. бяха поети така наречените последващи ангажименти за реформи, които страната следва да изпълнява до приемането й в еврозоната. Най-общо те представляват естествено продължение и надграждане на вече предприетите мерки, както и на продължаващите реформи в различните области, сред които и рамката за управление на държавните предприятия.

Като продължение на горепосочения проект от средата на 2020 г. АППК беше бенефициент и изпълняваше съвместно с ОИСР, и с участието на ЕК  последващ проект „Подкрепа на изпълнението на реформата на държавните предприятията в България“ по Програмата за подкрепа на структурни реформи на Европейския съюз. Проектът имаше за цел да подпомогне прилагането на ключовите разпоредби на новия Закон за публичните предприятия в съответствие с добрите практики за управление на държавните предприятия, както и да допринесе за институционалните, административните и поддържащи растежа структурни реформи в страната. Анализът на създадените със специални закони на основание чл. 62, ал. 3 от ТЗ държавни предприятия за изясняване на характера на осъществяваната от тях дейност – предимно търговска дейност или предимно публични функции и политики бе изготвен от Агенцията за публични предприятия и контрол в рамките на проекта и бе приет от Министерския съвет с Решение № 231 от 18.03.2021 г. Анализът включва общо 16 държавни предприятия, създадени и уредени с 11 специални закона, в ресорите на 8 министерства. От извършения анализ на статута и дейността на създадените с чл. 163, ал. 1 от ЗГ шест държавни предприятия от правна и финансово-икономическа страна се установяват следните основни обстоятелства:

  • Предприятията не получават бюджетна субсидия за оперативната си дейност и финансирането им се извършва от приходи, свързани със стопанска дейност, която осъществяват.
  • Предприятията формират счетоводен финансов резултат от извършваната дейност, като при отчитане на печалбата, намалена с непокритите загуби от предходни години и отчисления за Фонд „Резервен“, се разпределя дивидент в полза на държавата – 50 на сто от реализираната печалба.
  • Предприятията се самоиздържат и през последните години са повишили приходите си, като в резултат на това се постига положителен финансов резултат и се разпределя дивидент в полза на държавата в размер на 50 % от реализираната печалба за годината.
  • Дейността на предприятията отговаря на определението в Насоките на ОИСР за икономическа дейност, тъй като приходите са с търговски характер и те на практика оперират като търговски дружества на пазарен принцип, при определените специфики на дейността им и основно при ограничен географски обсег – в границите на определените им територии.
  • На база количествения критерий за пазарен и непазарен производител от изискванията за класифициране на юридическите лица в сектор „Държавно управление“, предприятията се класифицират като пазарни производители в институционален сектор „Нефинансови предприятия“.
  • Дейността на предприятията е от икономически характер от гледна точка набираните от тях приходи, като извършваните разходи освен за издръжка на предприятията са и във връзка с провеждане на публични политики, свързани с управление на горските територии, които дейности могат да се класифицират като такива от общ икономически интерес .
  • Дейностите, осъществявани от предприятията, с изключение на дейностите по опазване на горските територии – държавна собственост и предоставянето и извършването на други обществени услуги, които не са подробно определени в ЗГ, биха могли да бъдат възлагани за изпълнение от други икономически субекти. Предприятията използват тази възможност и осъществяват значителна част от дейността си чрез външни изпълнители.
  • Предприятията нямат изключителен предмет на дейност, въведените ограничения към тях и по отношение на трети лица не са обосновани и част от тях са излишно наложен непазарен подход. Всички дейности, извършвани от разгледаните ДП, биха могли да бъдат извършвани от еднолични търговски дружества от акционерен тип.

Установените обстоятелства в резултат на извършения анализ водят до заключението за несъмнено повече търговски характер на дейността на всичките шест държавни предприятия по чл. 163 от ЗГ.

Съобразно възможностите по § 2, ал. 3 от ПЗР на ЗПП подходящ към тях подход е преобразуването на всяко от тях в еднолично търговско дружество от акционерен тип. Възможно в да се обсъди и по-усложнен модел – създаването на холдингова структура с шест дъщерни териториални обособени дружества, с което да се способства за уеднаквяване на практики и подходи, каквито при пълната самостоятелност е трудно да бъдат установени и контролирани.

Важно е да се отбележи, че преди приемането на Анализа от Министерския съвет, в рамките на съгласувателните процедури, включитено и тази по чл. 32 от УПМСНА не са получени становища от институциите, които да оспорват изводите от анализа. Съгласно Решение № 231 от 18.03.2021 г. министрите, упражняващи правата на държавата в съответните държавни предприятия следваше да изготвят функционални анализи на всяко държавно предприятие от ресора си и да направят предложение за преобразуването им, като голяма част от тях не подготвиха подобни анализи, включително и Министерството на земеделието и храните.

В резултат, с Решение на Министерския съвет № 574 от 01.08.2022 г. беше одобрено преобразуването на част от създадените със специални закони държавни предприятия, като за останалата част Министерският съвет реши органите, упражняващи правата на държавата в непреобразуваните държавни предприятия, в срок до 31 август 2022 г., да представят на министъра на финансите предложения за преобразуването им в административни структури или в търговски дружества.

Предвид обстоятелството, че от органите, упражняващи правата на държавата в държавните предприятия, посочени в т. 2 от РМС № № 574, нееднократно беше изразявано несъгласие за преобразуването им в друга структура, както и предвид факта, че в указания срок – 31 август 2022 г. не са представени предложения за преобразуването на посочените държавни предприятия, е прието ново Решение на Министерския съвет по т. 28 от Протокол № 40 от 21.09.2022 г., в което са поставени нови срокове за предприемане и осъществяване на необходимите действия с цел приемане на Програма за преобразуване на държавните предприятия, като поставените срокове не бяха спазени.

В резултат на това беше изготвена нова програма за преобразуването им в съответните структури и приета с РМС № 1045 от 21 декември 2022 г.  В определения в решението шестмесечен срок отново не са предприети визираните действия за по-голямата част от държавните предприятия, включително и по отношение на горските стопанства.

След поредица от дискусии през 2023 г., от Европейската комисия е изразена категорична позиция, че приетата Програма за преобразуване за част от държавните предприятия не отговаря на изводите от приетия Анализ на АППК и че вероятно етапна цел 236 от НПВУ няма да бъде приета за изпълнена, което не би позволила извършване на плащане от страна на ЕК. Изводи в същата посока са изразени и от ОИСР в доклад, подготвен в края на 2023 г. в рамите на Комитета за корпоративно управление (Преглед на присъединяването на България от Комитета за корпоративно управление).

В допълнение, относно опасенията на част от държавните предприятия, че след преобразуването им в търговски дружества ще бъдат предложени за приватизационна продажба, следва да се отбележи, че след преобразуването им дружествата се предвижда да бъдат включени в Приложение 1 към Закона за приватизация и следприватизационен контрол, съдържащо списък на дружествата, държавното участие в капитала на които е забранено за приватизация и може да бъде обявено за приватизационна продажба единствено след изрично решение на Народното събрание.

Във връзка с гореописаното и с цел преодоляване на създалата се ситуация бе решено темата да бъде повдигната отново на цитираното от Вас оперативно заседание на Министерския съвет, което се проведе на 6.03.2024 г. В рамките на това обсъждане бе взето решение в кратки срокове до 15 март 2024 г. Министерството на земеделието и храните да представи аргументи, на базата на които да проведе необходимите разговори с ОИСР, като изключение би следвало да се направи единствено ако МЗХ получи официално писмо/становище от ОИСР относно изключването на шестте предприятия от програмата за преобразуване. Това писмо/становище също следва да се съгласува и с ЕК, след което се предвижда Министерския съвет да  вземе окончателно решение относно трансформацията им.  

 

АСЕН ВАСИЛЕВ

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация