Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Стела Николова - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно непостъпили заложени по закон целеви средства от акцизи за цигари и алкохол

18.03.2024 г.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО НИКОЛОВА,

 В отговор на поставения въпрос относно непостъпили заложени по закон целеви средства от акцизи за цигари и алкохол, Ви предоставям следната информация:

Предвид сложността и всеобхватността на проблема със зависимостите, с чл. 53, ал. 1 от Закона за здравето законодателят възлага на министърът на здравеопазването и други компетентни държавни органи съвместно с неправителствените организации създаването на условия за ограничаване на употребата на тютюневи и свързани с тях изделия, злоупотребата с алкохол и недопускане употребата на наркотични вещества, като: осъществява промотивни и профилактични дейности, както и осигуряване на достъп до медицинска помощ и социална защита на засегнатите лица. Най-ефективния път за постигане на тази цел е превенцията и редуцирането на тези рискови фактори в рамките на национални програми за интегрирани действия между компетентните държавните органи с подкрепата на неправителствените организации. Независимо, че дейността е междуинституционална, а разпределението на средствата е в съответствие с нормативно определените функциите на отделните институции, ангажирани за провеждане на националната политика за борба със зависимостите и злоупотребите, действащото законодателство ясно регламентира разпределението на отговорностите в тази сфера.

Съгласно чл.53, ал.3 от Закона за здравето (ЗЗ) едно на сто от средствата, постъпили в държавния бюджет от акцизите върху тютюневите изделия и спиртните напитки, се използват за финансиране на националните програми за ограничаване на употребата на тютюневи и свързани с тях изделия, злоупотребата с алкохол, недопускане употребата на наркотични вещества, както и недопускане употребата на диазотен оксид (райски газ) от лица под 18 години. Формулировката на разпоредбата определя в какъв размер да се извършват разходи за описаните цели. Поради това разпоредбата на чл. 53, ал. 3 от ЗЗ не следва да се разглежда като правило за директно преразпределяне на приходите за финансиране на тези разходи. Същевременно редът за съставянето, приемането и изпълнението на държавния бюджет е определен в Закона за публичните финанси (ЗПФ). Съгласно заложените в ЗПФ основни принципи и правила на бюджетирането, разходите (в т.ч. и разходите, свързани с дейностите по ограничаване на рисковите фактори, свързани с поведението – тютюнопушене, злоупотреба с алкохол и употреба на наркотични вещества) се планират и се разходват по общия ред, в рамките на утвърдения от Народното събрание бюджет на отговорния за политиката разпоредител с бюджет.  В чл. 2 от ЗПФ е посочено, че с друг закон не може да се създава уредба на материята, предмет на ЗПФ, която се отклонява от принципите и правилата, определени с този закон. В съответствие с определения в чл. 17, ал. 1 от ЗПФ основополагащ бюджетен принцип за нецелевия характер на постъпленията, всички приходи (в това число и приходите от акцизи върху тютюневите изделия и спиртните напитки), постъпващи в държавния бюджет, се използват за покриване на разходите на всички политики и програми на държавните органи и бюджетни организации, утвърдени с годишния закон за държавния бюджет. Определянето на целево предназначение на бюджетни приходи води до ненужна фрагментация на публичните финанси, което има за резултат неефективно управление на средствата и разходите. В правомощията на министъра на здравеопазването е провеждането на  политиката в областта на здравеопазването, включително и определянето на размера на средствата за изпълнение на дейностите по ограничаване на рисковите фактори, свързани с поведението – тютюнопушене, злоупотреба с алкохол и употреба на наркотични вещества, в рамките на разходите, определени от законодателя с бюджета на Министерството на здравеопазването за съответната година.

Министерството на здравеопазването ежегодно предвижда средства за финансиране на националните програми за ограничаване на употребата на тютюневи и свързани с тях изделия, злоупотребата с алкохол, недопускане употребата на наркотични вещества, както и недопускане употребата на диазотен оксид (райски газ) от лица под 18 години, в рамките на утвърдените с годишния бюджет разходи. Средства за тази цел могат да се предвиждат и от други министерства и ведомства, които са включени като съизпълнители в тези програми.

 

АСЕН ВАСИЛЕВ

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация