Писмен отговор на въпрос от Стела Николова - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно средства за Държавните психиатрични болници
01.04.2024 г.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО НИКОЛОВА,
В отговор на поставения въпрос относно възможността за осигуряване на средства за държавните психиатрични болници, за да може да се осигурят нормални условия за лечение и обгрижване на пациентите, които пребивават в тях повече от 1 година, както и да се извърши мониторинг и започне подготовка за деинституционализация на пациентите, за които се прецени, че могат да се лекуват в домашни условия и имат роднини, които да поемат отговорността за тях, Ви предоставям следната информация:
Лечебните заведения за стационарна психиатрична помощ са лечебни заведения от категорията лечебни заведения по чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения. Лечебните заведения по чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения, съгласно предвиденото в нормата на чл. 35, ал. 1 от закона се създават и преобразуват от Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването. Според ал. 2 на същия член от закона тези лечебни заведения са юридически лица на бюджетна издръжка за специфичните си функции. За лечебните заведения за стационарна психиатрична помощ законодателят е делегирал на министъра на здравеопазването да урежда с правилник устройството, дейността и структурата им (чл. 35, ал. 3, т. 1 от закона). Финансирането на дейността на въпросните лечебни заведения е съгласно приложимото за тях законодателство, както и при спазване на правилата на Закона за публичните финанси, приложими за бюджетни организации и на предвиденото в закона за държавния бюджет за съответната година. Предвид изложеното, считаме че реда, условията, както и конкретните дейности, за които се предлага допълнително целево финансиране на държавните психиатрични болници до края на 2024 г., придружени с мотивирани и обосновани финансови оценки и разчети за необходимите разходи, обвързани с броя на дълготрайно пребиваващите пациенти във всяка държавна психиатрична болница и необходимостта за обезпечаване на престоят на тези лица, е изцяло в правомощията и компетентността на министъра на здравеопазването, в съответствие с възложените от законодателя функции и отговорности да ръководи националната система за здравеопазване и осъществява контрол върху дейностите по стационарна психиатрична помощ.
Независимо от това отбелязваме, че посочените в писмото от МЗ разчети за осигуряване на допълнителни 1,5 млн.лв. за държавните психиатрични болници, по наше мнение не са мотивирани предвид факта, че на този етап няма ясна информация относно намеренията за конкретните дейности, които ще бъдат реализирани и механизма, по които ще се финансират допълнително от държавния бюджет, обвързани с цялостен подход за структурни и функционални промени в съществуващата психиатрична система, както и разпределението на отговорностите за деинституционализация и интеграцията на дълготрайно пребиваващите пациенти в общността. Министерството на финансите принципно подхожда с разбиране и подкрепя необходимостта от предприемане на мерки, отчитащи индивидуалните потребности на пациентите с психични разстройства и нуждата от адекватни комплексни здравни и психосоциални грижи, като съществена част от реформата в областта на психиатричната помощ. В тази връзка, намираме за необходимо от страна на МЗ да бъде представен по-задълбочен анализ и предложение на устойчиво решение, целящо предприемане на дългосрочни мерки за подобряване на психичното здраве, осигуряване на човешки условия за пребиваване в държавните психиатрични болници и специализирано лечение на уязвима група от българското население. Също така предложението следва да е базирано и на извършена оценка на потребностите на населението от психично-здравни и специализирани социални услуги и тяхното предоставяне на териториално ниво, както и на механизмите на взаимодействие между социалната и здравната система с оглед недопускане на дублиране на функции и ресурси и регламентиране на ясен и ефективен интегриран подход.
Тъй като със Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. в централния бюджет няма разчетени средства за тази цел възможността за осигуряване на допълнителен финансов ресурс през настоящата година е чрез преструктуриране на разходите и/или трансферите по централния бюджет, но на този ранен етап от изпълнението на бюджета, предварителните оценки не показват възможности за потенциалните икономии.
АСЕН ВАСИЛЕВ
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ