Писмен отговор на въпрос от Станислав Богдански - народен представител от ПГ на "Има такъв народ", относно проверка за неплатени публични задължения при прехвърляне или учредяване на вещни права върху недвижими имоти или прехвърляне на собственост върху м
09.07.2024 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН БОГДАНСКИ,
В отговор на Ваше запитване с изх. № 50-454-06-64 от 28.06.2024 г. относно това, дали е налице софтуерен проблем в системата на Националната агенция за приходите (НАП), вследствие на който се дава информация и за задължения, за които срокът за заплащане не е изтекъл, с което се възпрепятства дейността на нотариусите при прехвърляне или учредяване на вещни права и какви мерки ще бъдат предприети за отстраняването му, Ви уведомявам за следното:
С оглед спазване на изискването на чл. 264, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) за електронна проверка в системата на НАП за наличие на непогасени, подлежащи на принудително изпълнение публични задължения при прехвърлянето или учредяването на вещни права върху недвижими имоти или наследствени права, включващи недвижими имоти, включването на недвижими имоти или вещни права върху недвижими имоти като непарични вноски в капитала на търговски дружества, вписването на ипотека или особен залог, НАП е разработила нарочна електронна услуга с контролиран достъп, която считано от 03.05.2024 г. е внедрена и се ползва от нотариусите, съдиите по вписванията и длъжностните лица към Агенция по вписванията.
Като резултат от проверката, чрез услугата се извежда информация под формата на справка, съгласно изискването на чл. 264 от ДОПК с размера на изискуемите публични задължения, които не са погасени в срока за доброволно изпълнение, т.е. в справката не се включват задължения с неизтекъл срок за доброволно изпълнение, както и задължения, които са отсрочени или разсрочени, или изпълнението им е спряно.
Когато чрез справката нотариус установи, че прехвърлителите/учредителите на вещни права имат публични задължения, съгласно нормативното изискване на чл. 264, ал. 4 от ДОПК сделките/действията могат да бъдат извършени след заплащане на публичните задължения или ако при съгласие на прехвърлителя/учредителя, купувачът внесе в съответния бюджет дължимата сума срещу прехвърлянето или учредяването на вещното право.
В редки случаи при заплащане на публични задължения, декларирани/установени от НАП, които са включени в справката по чл. 264 от ДОПК, е възможно с платената сума да се погаси главница по друго задължение на прехвърлителя/учредителя към НАП, което не е включено в справката по чл. 264 от ДОПК, тъй като срокът му за доброволно изпълнение все още не е изтекъл към датата на справката. Това е в резултат от прилагане на правилото, залегнало в разпоредбата на чл. 169, ал. 6 от ДОПК, че към погасяване на лихви се пристъпва след погасяване на всички главници на задълженията, и при наличие на такова задължение, то ще се погаси от платената сума преди същата да се разпредели за изискуеми задължения за лихви, включени в справката. Така, плащайки посочения размер в справката по чл. 264 от ДОПК за съответния вид задължение, може да се стигне до непокриването им и в резултат отново да се изведе справка по чл. 264 от ДОПК с наличие на задължение.
В тези случаи е налице хипотеза, при която се проявява действието както на чл. 264 от ДОПК, така и на чл. 169, ал. 6 от същия закон. Изпълнението и на двете норми е еднакво задължително за лицата, поради което когато едно лице, желаещо извършване на действие по чл. 264, ал. 1 или 2 от ДОПК, има публични задължения, както с изтекъл срок на доброволно изпълнение, така и такива за които този срок не е изтекъл, възниква необходимост от заплащане на всички видове задължения. В тази връзка считаме, че съмнението за софтуерен проблем, който дава информация в справката и за задължения, за които срокът за плащане не е изтекъл, произтича именно от описаната хипотеза, тъй като с част от сумата са погасени задължения, на които срокът за доброволно изпълнение не е изтекъл.
Също така справката по чл. 264 от ДОПК няма за цел да определи и покаже на лицата размера на дължимите от тях изискуеми публични задължения, които не са погасени в срока за доброволно изпълнение, а цели да даде информация на нотариуса, съдията по вписванията, длъжностното лице по регистрация по Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел или длъжностното лице по вписванията по Закона за особените залози дали е изпълнено условието за предприемане от страна на тези лица на действията, посочени в чл. 264, ал. 1 и 2 от ДОПК.
С оглед минимизиране на тези случаи НАП препоръчва на нотариусите да съветват прехвърлителите/учредителите на вещни права предварително лично да проверят за наличие на техни непогасени публични задължения, събирани от НАП, в Портала за електронни услуги на НАП или в най-близкия офис на НАП и при възможност да ги заплатят преди датата на сделката.
Следва да се има предвид, че с измененията в чл. 264 от ДОПК освен, че се постига защита на интересите на държавата и се повишава събираемостта на публичните вземания, се постига и проактивното и отговорно отношение на лицата за предварително информиране и своевременно заплащане на техните публични задължения. Фискалният ефект е изключително положителен, като в периода от стартиране на електронната услуга от 03.05.2024 г. до 30.06.2024 г. са направени 281 244 броя проверки от нотариуси, съдии по вписванията или длъжностни лица от Агенцията по вписванията. Проверките обхващат 153 142 лица (за 1 лице може да е правена повече от 1 проверка), като при 52 718 броя от проверките са установени задължения към момента на справката. Платените суми по сметки на НАП за този период са в размер на приблизително 58 млн. лева.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ И
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ