Писмен отговор на въпрос от Мартин Димитров - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно банкови такси, платени на границата във връзка с такса за извършване на дезинфекция
27.08.2024 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,
В отговор на поставен въпрос от Ваша страна относно банкови такси, платени на границата във връзка с такса за извършване на дезинфекция, Ви информирам за следното:
Размерът на таксите за извършване на дезинфекция на влизащи в страната превозни средства, включително на таксите за външна дезинфекция на товарни автомобили с товароподемност над 3,5 т, е определен в Тарифата за таксите, които се събират от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), приета с Постановление № 375 на Министерския съвет от 30.12.2011 г. Съгласно разпоредбата на чл. 32, ал. 1, т. 2 от тарифата, таксата за външна дезинфекция на товарни автомобили с товароподемност над 3,5 т с българска регистрация е в размер на 20,00 лв., а за товарни автомобили с чуждестранна регистрация - в размер на 10,00 евро.
Отговорност на съответния държавен орган са осигуряването на различни начини на плащане на дължимите такси по банков и/или електронен път, с платежна карта и/или в брой, както и извършването на периодичен анализ за необходимостта и/или ефективността от прилагането на картови плащания.
С цел ограничаване на финансовата тежест върху задължените лица при извършване на плащания към бюджета, възможността за събиране на приходи и други постъпления на бюджетните организации чрез картови плащания от физически и юридически лица, без те да заплащат банкови комисиони и такси, е регламентирана с чл. 4, ал. 6 от Закона за ограничаване на плащанията в брой. Предвид спецификата и разнообразието на административните услуги и дейности на бюджетните организации, при въвеждането на картови плащания е възприет децентрализиран подход - на ниво първостепенен разпоредител с бюджет, с оглед да се даде възможност за договаряне за всички други форми на картови разплащания, в т.ч. и чрез виртуални терминални устройства ПОС.
Съгласно чл. 3, ал. 1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор ръководителите на бюджетните организации отговарят за осъществяването на финансовото управление и контрол във всички ръководени от тях структури, програми, дейности и процеси при спазване на принципите за законосъобразност, добро финансово управление и прозрачност.
На това основание и съгласно изискванията на Наредбата за административното обслужване, приета с Постановление № 246 на Министерския съвет от 13.09.2006 г. (чл. 1, чл. 2, ал. 1, т. 8, чл. 8, ал. 3, т. 11 и чл. 24), инициативата и отговорността за реалното въвеждане и прилагане на различни начини на плащане, конкретната организация на работа, както и осъществяването на контрол на свързаните с това дейности, в т.ч. измерването и управлението на удовлетвореността на потребителите от предоставяното административно обслужване, са изцяло на съответната администрация, в случая БАБХ и Министерство на земеделието и храните като първостепенен разпоредител с бюджет.
БАБХ и Министерство на земеделието и храните също така са отговорни и по отношение на процедурата за избор на банки, обслужващи техните администрации, съответно сключването на договори с тези банки, в които се уреждат редът и условията за събирането на таксите по Тарифата за таксите, които се събират от БАБХ. Обслужващите банки, в качеството им на доставчици на платежни услуги, от своя страна, следва да спазват приложимите нормативни изисквания, установени в Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС), включително относно прозрачност и съпоставимост на таксите по отношение на потребителите.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ И
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ