Писмен отговор на въпрос от Божидар Божанов - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно Процедура № BG-RRP-2.006 „Подкрепа за иновативни МСП, отличени с Печат за високи постижения“, изпълнявана по инвестиция C2.I1. „Програма за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез научни изследвания и иновации“ по линия на ПВУ
25.09.2024 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН БОЖАНОВ,
Във връзка с писмо с изх. № 50-454-06-802/13.09.24 г. на Народното събрание на Република България относно забавяне на финансирането на компании, отличени с Печат за високи постижения по процедура № BG-RRP-2.006 „Подкрепа за иновативни МСП, отличени с Печат за високи постижения“, изпълнявана по инвестиция К2.И1. „Програма за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез научни изследвания и иновации“ по линия на ПВУ, бих искала да Ви предоставя следната информация по поставените въпроси:
- Как се оценява възможността за използване на средства от други инвестиции, по които са генерирани остатъци, неусвоени средства?
Финансовата подкрепа по линия на Механизма за възстановяване и устойчивост (МВУ) е разпределена съгласно заложените параметри в Националния план за възстановяване и устойчивост, одобрен с Решението за изпълнение на Съвета за одобряване на оценката на плана за възстановяване и устойчивост на България (ST 8091 2022 INIT). След изменението на Споразумението за финансиране по Механизма за възстановяване и устойчивост между Комисията и Република България на основание чл. 11 от Регламент (ЕС) 2021/241 за създаване на Механизма за възстановяване и устойчивост, беше извършено преизчисление на финансовата подкрепа за всяка държава – членка като максималната стойност на средствата за България беше намалена на 5.69 млрд. евро. Съгласно приложението към Решение за изпълнение на Съвета за изменение на Решение за изпълнение на Решение за изпълнение от 4 май 2022 г. за одобряване на оценката на ПВУ на България по линия на чл. 18, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2021/241 за инвестиция К2.И1. „Програма за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез научни изследвания и иновации“ е намалено с над 88 млн. лева.
Към момента Националният план за възстановяване и устойчивост е в процес по предоговаряне във връзка с чл. 21 от Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12.02.2021 г. за създаване на МВУ, като е важно да се отбележи, че измененията целят преодоляването на инфлационни ефекти при изпълнението на инвестициите и възможност за замяна на инвестиционните намерения с алтернативни мерки, подпомагащи реформите, включени в Плана, които поради обективни обстоятелства, непредвидими към момента на одобрение на НПВУ, не могат да се изпълнят в съответствие с Решението за оценка.
В тази връзка, е необходимо да бъде оценено, че финансирането на инвестициите, включени в НПВУ, чрез европейски средства зависи от изпълнението на етапите и на целите, както по инвестициите, така и по реформите в Плана, а получаването на средства от ЕК е гарантирано само при задоволителното изпълнение на етапите и целите по инвестициите и реформите. Допустимото отклонение в стойността на договорена цел за инвестициите е 5%. С оглед гореизложеното към момента всички инвестиции от Плана се финансират на основание утвърдените бюджети с РМС № 203 от 7 април 2022 г. за одобряване на актуализиран Национален план за възстановяване и устойчивост на Република България, очертаващ помощта от Механизма за възстановяване и устойчивост на Европейския съюз, като са взети предвид и промените по чл. 18 и влязлото в сила Решение за изпълнение на Съвета от 5 декември 2023 г. за изменение на Решение за изпълнение от 4 май 2022 г. за одобряване на оценката на плана за възстановяване и устойчивост на България (ST 15837 2023 INIT) и Приложение към Решение за изпълнение на Съвета за изменение на Решение за изпълнение от 4 май 2022 г. за одобряване на оценката на плана за възстановяване и устойчивост на България (ST 15837 2023 ADD 1 - NOTE).
Възможността за използване на средства от други инвестиции чрез пренасочване на финансов ресурс между различни инвестиции се дискутира в хода на преговори по чл. 21 от Регламента за МВУ. Предложенията се разглеждат като допустима възможност, отговаряща на изискванията на ЕК, посочени по-горе, така и в контекста на поетите ангажименти на национално ниво с РМС № 203 от 7 април 2022 г. за одобряване на актуализиран Национален план за възстановяване и устойчивост на Република България, очертаващ помощта от Механизма за възстановяване и устойчивост на Европейския съюз, които независимо от промените по чл. 18 от Регламента за МВУ, значително надхвърлят максималната стойност на алокацията от 5.69 млрд. евро. В тази връзка, до финализиране на преговорите с ЕК, не би могъл да се определи спестен, финансов ресурс, който да бъде насочен към други инвестиции.
- Какви действия предприема МФ за гарантиране изпълнението на всяка инвестиция, което гарантира и финансовите интереси на България? Подчертавам важността на това средства за инвестицията да се осигурят навреме, за да постигнем целта от 13 приключени проекта с Печат за високи постижения. В противен случай финансираните 12 проекта от първата процедура по кандидатстване от 12.05.2023 г. ще останат за сметка на националния бюджет.
Целта на процедурата BG-RRP-2.006 „Подкрепа на иновативни МСП, отличени с Печат за високи постижения“ е да бъдат финансирани български предприятия, чиито проекти са отличени с „Печат за високи постижения“ от Европейския иновационен съвет (ЕИС) до 2023 г., включени в конкурсните сесии на програмите „Хоризонт 2020“ и „Хоризонт Европа“. Министерство на финансите приема, че тези проекти са оценени като високорискови и с потенциал да бъдат разработени иновативни и технологични решения.
В хода на изпълнение на инвестицията от страна на Структурата за наблюдение и докладване в Министерство на иновациите и растежа, определена с Постановление № 157 на МС от 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции и по линия на чл. 18, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2021/241 за инвестиция К2.И1. „Програма за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез научни изследвания и иновации“, заложените количествени показатели за постигнати етапи и цели бяха намалени от първоначално планираните 38 броя иновативни МСП на 13 броя иновативни МСП. Насоките са кандидатстване и договарянето са изцяло под контрола на отговорната институция, включително възможността да договори/откаже финансиране с избраните кандидати.
Новите индикатори попадат в обхвата на извършената актуализация на стойността на бюджетните линии по НПВУ, чрез влязлото в сила Решение за изпълнение на Съвета от 5 декември 2023 г. за изменение на Решение за изпълнение от 4 май 2022 г. за одобряване на оценката на плана за възстановяване и устойчивост на България (ST 15837 2023 INIT) и Приложение към Решение за изпълнение на Съвета за изменение на Решение за изпълнение от 4 май 2022 г. за одобряване на оценката на плана за възстановяване и устойчивост на България (ST 15837 2023 ADD 1 - NOTE) като бюджетът за финансиране на обща стойност 35 284 133.51 лв. от МВУ и 7 056 823.70 лв. за допустимо невъзстановимо ДДС е на разположение за разплащане от страна на отговорното ведомство по проектите с които са сключени договори за финансиране. Допълнителни финансови ангажименти над бюджета, финансиран от Механизма за възстановяване и устойчивост на този етап и до приключване на преговорите по чл. 21 от Регламента за МВУ са в обхвата на допълнително национално финансиране.
Доколкото периодът на изпълнение на целите на инвестицията е ограничен в срока за допустимост съгласно чл. 18, т.4, буква и) от Регламент (ЕС) 2021/241, рискът от неизпълнение на дейностите трябва да бъде взет под внимание от Министерство на иновациите и растежа като отговорна институция. Доколко това предполага 100% корекция на финансирането за процедура № BG-RRP-2.006 „Подкрепа за иновативни МСП, отличени с Печат за високи постижения“, не би могло да се направи точна преценка на този етап. Оценката за задоволително изпълнение на етапите и целите е прерогатив от правомощията на ЕК и се базира на цялостното изпълнение на етап 28 „Подбрани проекти за иновативни МСП и висши учебни заведения и научно-изследователски организации“ от Решение за изпълнение на Съвета от 5 декември 2023 г. за изменение на Решение за изпълнение от 4 май 2022 г. за одобряване на оценката на плана за възстановяване и устойчивост на България (ST 15837 2023 INIT) и допустимия толеранс за отклонение от 5%.
- На база на анализите на МФ има ли опасност ЕК да наложи санкция върху цялата инвестиция, която е съвместна на МИР и МОН?
С влизането в сила на изменението на Споразумението за финансиране по линия на МВУ между ЕК и България и вследствие на поетите ангажименти от страна на България за изпълнение на договорените етапи и цели, както по отношение на постигнати резултати, така и по отношение на намаление на финансирането по съответната инвестиция, всяка Структура за наблюдение и докладване следва да съобрази изпълнението на инвестициите от своя компетентност.
С оглед на гореизложеното, всички институции, отговорни за процеса на управление на НПВУ, полагат усилия промените по чл. 21 от Регламент (ЕС) 2021/241 да са обективно обосновани и приемливи, както за националните органи, така и за ЕК и възможността за загуба на финансиране да не се реализира в хода на изпълнение на инвестициите. Санкциите, които прилага ЕК се мотивират и остойностяват в периода на оценка на конкретните етапи и цели, заявени с искане за плащане към ЕК, като процесът по предоставяне на допълнителни документи и доказване на задоволително изпълнение на съответния етап/цел предполага и шестмесечен период за държавата-членка преди максималната стойност на алокацията да бъде окончателно намалена.
Вследствие на гореизложеното, бих искала да Ви уверя, че Министерство на финансите, в рамките на своята компетентност, извършва подробен анализ и обследва възможности на действие в подобни случаи, които се считат за целесъобразни, като при вземане на окончателно решение от всички заинтересовани страни, информацията ще Ви бъде своевременно предоставена.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ И
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ