ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ НА "ЛЯВА БЪЛГАРИЯ"
10.09.2015 г.
Относно: Ефект върху приходите от дейността на НАП по фискален контрол през 2015 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ТЪРНОВАЛИЙСКИ,
В отговор на Ваше запитване с изх. № 554-06-1192/02.09.2015 г. относно ефект върху приходите от дейността на НАП по фискален контрол през 2015 г., Ви уведомяваме за следното:
По поставения въпрос - Какъв е ефектът от дейността по извършване на фискален контрол върху размера на допълнителните приходи по видове за бюджета към 31.08.2015 г. какви са очакваните допълнителни приходи от тази дейност към 31.12.2015 г., какъв е размерът на направените разходи за осъществяване на фискалния контрол по видове?
От 1 януари 2014 г. е въведен фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на страната като мярка за противодействие на данъчните измами и укриването на данъци, както и за ограничаване на нелоялната конкуренция при тези стоки.
Осъществяването на фискален контрол е регламентирано с разпоредбите на Глава петнадесет „а" „Фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск" (чл. 127а - 127з) на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и Наредба № Н-2 от 30 януари 2014 г. за условията и реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на Република България и изискванията към фискалните контролни пунктове.
Стоки с висок фискален риск са бързооборотни стоки, които най-често се използват в схеми за данъчни измами и укриване на данъци и са идентифицирани от приходната администрация като рискови (плодове, зеленчуци, месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, захар, брашно и др.). Списъкът на стоките с висок фискален риск се определя със заповед на министъра на финансите по предложение на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите (НАП).
Фискалният контрол се извършва основно на фискални контролни пунктове[1] (20 действащи), които са организирани на територията на страната в непосредствена близост до граничните контролно-пропускателни пунктове (ГКПП), както и във вътрешността на страната на територията на големите борси и тържища.
На фискален контрол подлежи движението на всички стоки с висок фискален риск, независимо от мястото на получаване на стоката - територията на страната, територията на друга държава членка на ЕС или трета страна, т.е. фискалният контрол обхваща вътреобщностните придобивания, вътреобщностните доставки, стоките преминаващи през територията на страната от една държава членка на ЕС за друга държава членка и доставките във вътрешността на страната.
1. Резултати от дейността по фискален контрол към 31.08.2015 г.
На фискалните контролни пунктове в близост до ГКПП са извършени общо 178 866 броя проверки на транспортни средства извършващи ВОП, ВОД, напускащи страната без товар, както и на преминаващи товарни превозни средства през територията на Република България. На 42 466 броя транспортни средства са поставени технически средства за контрол.
За периода от 01.01.2015 г. до 31.08.2015 г. е проследено движението на стоки с висок фискален риск, по групи рискови стоки и количество, както следва:
Вид стока | Тегло (т.) |
Плодове и зеленчуци | 354 573, 1 |
Месо и месни продукти | 136 026, 0 |
Захар | 38 248, 0 |
Мляко и млечни продукти, яйца | 68 610, 3 |
Сурови масла - слънчогледово олио, зехтин | 7 925, 2 |
Брашно | 9 149, 7 |
Риба и ракообразни, мекотели и др. водни безгръбначни | 12 066, 5 |
2. Ефект от дейността по фискален контрол
Ефектът (ползите) от дейността по фискален контрол, може да бъде разделен на две основни групи - пряк и косвен ефект, като следва да се отбележи, че косвеният ефект е с много по-висока стойност.
2.1. Пряк ефект от дейността по фискален контрол
§ В резултат на извършените контролни действия, към 31.08.2015 г. са наложени 997 обезпечения на 530 задължени лица. Общата стойност на наложените обезпечения е в размер на 8 729 385 лева.
§ След наложени обезпечителни мерки, при осемнадесет задължени лица, при които стоката е оставена на отговорно пазене, след изтичане на срока по чл. 121а от ДОПК не са предоставили обезпечение в пари или безусловна и неотменяема гаранция и стоката не е била налична. Съгласно разпоредбите на чл. 205 от НК, същите са предадени на прокуратурата за предприемане на последващи действия.
Отнетите стоки в полза на държавата за периода от 01.01.2015 г. до 31.08.2015 г. са както следва:
§ 5 броя обезпечения на плодове и зеленчуци - 38 987 кг. на обща стойност 18 362,92 лв.;
§ 3 броя обезпечения на месо и месни продукти - 33 600 кг. на обща стойност 50 192 лв.;
§ 3 броя обезпечения на мляко и млечни продукти - 57 941 кг. на обща стойност 40 779,47 лв.
§ 1 брой обезпечение на риба и ракообразни, мекотели и др. водни безгръбначни - 20 500 кг. на обща стойност 24 231 лв.
За периода 01.01.2015 г. до 31.08.2015 г. общото количество на стоките отнети в полза на държавата е 151 028 кг. на обща стойност 133 565,39 лв.
2.2. Косвен ефект от дейността по фискален контрол
Фискалният контрол по своята същност е превантивен контрол от страна на органите по приходите на НАП за предотвратяване на възможностите за данъчни измами и укриването на данъци. До въвеждането на фискалния контрол използваните схеми данъчни измами и укриване на данъци се установяваха на по-късен етап от ревизиращите органи, което създаваше значителни затруднения при събирането на дължимите публични вземания от ревизираните лица, тъй като дружествата се прехвърляха на лица, които не притежават активи и задълженията към бюджета ставаха несъбираеми. Основното предимство на фискалния контрол е, че позволява при потенциален риск от укриване или невнасяне на публичните вземания, същите да бъдат обезпечени още преди стоката да бъде реализирана - или чрез представяне на обезпечение в размер на дължимите публични вземания или чрез конфискуване на рисковата стока.
През 2014 г. са установени организирани схеми за данъчни измами от лица търгуващи със захар и месо и местни продукти. Схемите за данъчни измами са пресечени, а на лицата участващи в тях са възложени ревизионни производства, уведомена е прокуратурата и на част от лицата са извършени дерегистрации по Закона за данък върху добавената стойност. Създаден е и механизъм за предотвратяване на възможността за ползване на чужда идентичност (използване на ЕИК по БУЛСТАТ на задължено лице) на изрядни данъкоплатци от лица, участващи в схеми за данъчни измами, като за действията тези лица е уведомена прокуратурата.
В резултат на фискален контрол за 2015 г. може да се посочи следната промяна в поведението на лицата, осъществяващи вътреобщностни придобивания (ВОП) на стоки с висок фискален риск и съответния ефект за бюджета:
§ Ръст на декларираната данъчна основа от ВОП с 312,2 млн. лв. (18,1%), като информацията е по справки декларации по ЗДДС, подадени в периода януари-юли 2015 г. и е сравнена с подадените справки декларации за същия период на 2014 г.
§ Ръст на приходите от данъци и задължителни осигурителни вноски - на лицата с наложени обезпечения - 22,8 млн. лв. (13,3 %) - за периода януари-юли 2015 г. в сравнение със същия период на 2014 г.
Извършени са дерегистрация по ЗДДС на задължени лица на основание чл.176 от ЗДДС (по инициатива на орган по приходите). Наблюдава се и обратната тенденция - регистрация на основания чл. 96 от ЗДДС (задължителна след достигане на оборот за регистрация) на лица, които са били обект на фискален контрол.
През 2015 г. се извършва постоянен мониторинг на рисковите лица на база наличната информация в ИС "Фискален контрол", която обхваща както вътреобщностните придобивания, така и транзита през територията на страната. При извършените анализи са установени рискови задължени лица, на които са открити ревизионни производства от компетентните териториални дирекции на НАП.
За осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск във вътрешността на страната са създадени 97 фискални контролни пунктове на територията на големите борси и тържища.
За периода май-юли 2015 г. във връзка със завишения внос на плодове и зеленчуци са извършени съвместни проверки на органите по приходите от дирекция „Фискален контрол", органите по приходите от сектор „Оперативни проверки" при дирекция „Контрол" на НАП, Българската агенция за безопасност на храните, Министерство на вътрешните работи, Държавна комисия стокови борси и тържища, Държавна автомобилна инспекция на фискалните пунктове на територията на зеленчуковите борси в гр. Бургас, гр. Варна, с. Първенец, обл. Пловдив; с. Плодовитово, обл. Стара Загора; с. Кърналово, обл. Благоевград, тържище „Слатина - Булгарплод" и борса „Дружба", гр. София, като следва:
§ Общ брой извършени проверки на превозни средства - 4 159;
§ Общ брой извършени съвместни проверки с „Оперативни проверки", БАБХ, ДКСБТ - 47;
§ Проверки с оказано съдействие от органите на МВР - 358;
§ Общ брой съставени протоколи за извършени проверки - 104;
§ Общ брой съставени АУАН - 45;
§ Издадени протоколи от БАБХ с предписания - 8;
§ Актове издадени от ДАИ - 13;
§ Извършени проверки с инвентаризация - 5.
На фискален контрол подлежат, както стоките които се превозват с транспортни средства с товароносимост над 3 тона, така и тези които се превозват с лекотоварни превозни средства (микробуси и др.). В резултат на съвместните проверки е разкрита и пресечена практика с микробуси да се превозват средно по 400-500 кг. зеленчуци за „лична употреба", като е създадена и организация по задължително поставяне на технически средства за контрол на транспортните средства, използвани от физически лица и дружества без регистрация по ЗДДС.
На фискален контрол подлежат както вътреобщностните придобивания, така и вътреобщностните доставки на стоки с висок фискален риск.
Проверки се извършват и на задължените лица, които осъществяват вътреобщностни доставки, в т.ч. и на превозните средства, за да се предотврати декларирането на фиктивни вътреобщностни доставки. При проверките са установени случаи, при които празни транспортни средства напускат територията на страната, както и че се наемат водачи на транспортни средства, които нямат сключени трудови договори с лицата, които са ги наели. Информацията, която се съдържа в ИС „Фискален контрол" се използва в ревизионните производства за установяване на задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски.
3. Разходи, свързани с дейността по фискален контрол
3.1. Разходи на бизнеса
§ Разходи за комуникация и уведомяване на органите по фискален контрол;
§ Разходи за обезпечения на превозвани стоки - само за получатели, които са идентифицирани като рискови от НАП.
3.2. Разходи на администрацията
Дейността на дирекция „Фискален контрол" се осъществява при спазване на принципите за ефективно и ефикасно използване на финансовите и човешки ресурси, при непрекъснато подобряване на административния капацитет на дирекцията.
За периода 01.01.2015 г. - 31.08.2015 г. общо извършените разходи са в размер на 7 192 748 лв., в т.ч. разходи за персонал (разходи за заплати, други възнаграждения, и разходи за задължителни осигурителни вноски от работодател) - 6 548 748 млн.лв. и разходи за издръжка - 644 000 лв.
В заключение следва да се отбележи, че се въвеждат и допълнителни мерки, за да се повиши ефективността от извършвания фискалния контрол. Освен откриването на нови фискални пунктове и разширяване обхвата на стоките с висок фискален риск, през май 2015 г. е създаден съвместен междуведомствен център между НАП, Агенция „Митници", МВР, ДАНС, Автомобилна администрация и прокуратурата, чиято основна цел е постоянен мониторинг и контрол върху движението и доставките на стоките с висок фискален риск за противодействие на данъчните измами и отклонението от данъчно облагане.
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ:
ВЛАДИСЛАВ
ГОРАНОВ
[1]ГКПП Дунав мост 2 Видин; ГКПП Оряхово; ГКПП Силистра; ГКПП Йовково; ГКПП Дунав мост - Русе; ГКПП Капитан Петко Войвода; ГКПП Кулата; ГКПП Илинден; ГКПП Лесово; ГКПП Капитан Андреево; ГКПП Гюешево; ГКПП Златарево; ГКПП Никопол; ГКПП Пристанище-Бургас Запад; новото фериботно пристанище „България WEST"; ГКПП Свищов; ГКПП Дуранкулак; ГКПП Маказа; ГКПП Пристанище Варна; ГКПП Калотина