Инвестиционен комитет
Инвестиционният комитет на ОИСР отговаря за инструментите за либерализация на ОИСР в областта на международните инвестиции и услуги. Той тълкува и прилага Декларацията и Решенията от 1976 г. относно международните инвестиции и мултинационалните предприятия и е отговорен за Кодексите за либерализация на движението на капитали и текущите невидими операции. Водеща институция към Инвестиционния комитет е Министерството на иновациите и растежа.
Комитетът насърчава либерализацията на политиките по отношение на международното движение на капитали, международните преки инвестиции и мултинационалните предприятия и търговията с услуги, насърчава международното сътрудничество в тези области и насърчава по-доброто разбиране на заложените политически въпроси. В преследване на тези цели Комитетът:
- предоставя форум за обсъждане на текущи въпроси сред политици и администрация от страните от ОИСР и извън ОИСР. Също така се обменят мнения с бизнеса, работниците, НПО и други групи чрез консултативни процедури, кръгли маси и конференции;
- наблюдава спазването на „правилата на играта“, определени в Кодексите за либерализация на ОИСР и Декларацията и Решенията относно международните инвестиции и многонационалните предприятия, и предоставя форум за разрешаване на спорове съгласно тези инструменти; и изготвя, когато е необходимо, изявления за „разяснения“ или тълкуване на правните инструменти, за които отговаря, включително Насоките за мултинационалните предприятия;
- провежда по държави или хоризонтални „партньорски проверки“ на политиките, свързани с инструментите, и прави препоръки за насърчаване на либерализацията;
- оценява дали кандидатите за членство в ОИСР желаят и могат да изпълнят задълженията на правните инструменти на ОИСР;
- разработва нови правила, когато е необходимо и подходящо;
- подготвя критичен анализ на тенденциите в инвестиционните потоци и широк спектър от политически въпроси за разглеждане от политиците и, когато е подходящо, за публикуване пред по-широка аудитория.
Инвестиционният комитет е създаден през април 2004 г. след сливането на Комитета за международни инвестиции и мултинационални предприятия (CIME) и Комитета за движение на капитали и невидими транзакции (CMIT).
Кодекси за либерализация на ОИСР
Кодексите за либерализация на движението на капитали и на текущите невидими операции (Кодексите) са многостранно подкрепени правни инструменти на ОИСР, насърчаващи свободата на трансграничното движение на капитали и финансови услуги, докато предоставя гъвкавост за справяне със ситуации на икономическа и финансова нестабилност. Кодексите имат правен статут на Решение на Съвета на ОИСР, което е обвързващо за всички държави-членки на организацията. Те предоставят рамка за уведомяване, проверка и консултация, чрез която да се следи и постига ефективно спазването на техните предписания. Кодексите също така служат като отправна точка, спрямо която може да се прецени напредъкът към либерализация. Водеща институция в процеса на присъединяване на страната ни кодексите е Министерството на финансите.
Свободното движение на капитали, инвестиции и услуги през националните граници е двигател за икономически растеж, заетост и развитие. Той насърчава конкуренцията и икономическата ефективност в полза на потребителите и предоставя финансови ресурси и технологични иновации на компаниите. То е от полза както за страната домакин, така и за страната по произход, за развитите и развиващите се страни. Постигането на свободно движение на тези потоци изисква либерализация, която обикновено се постига постепенно, и която трябва да отчита икономическото и финансовото състояние на всяка страна и нейния етап на развитие.
Основавайки се на процес на сътрудничество и консултация, Кодексите спомагат за създаване на среда, в която всички страни членки, включително по-малко напреднали, и такива, които преминават през временни икономически затруднения, да следват своите национални политики, като същевременно постепенно елиминират ненужни бариери пред свободното движение на капитали и услуги. В същото време, Кодексите са служили като мерило, по което усилията за либерализация на присъединилите се страни могат да бъдат оценени и сравнени във времето.
Кодексите установяват ангажименти за всички присъединили се държави в три основни области на политиките:
- Преки чуждестранни инвестиции, включително общи политики и секторни политики;
- Други движения на капитали, както дългосрочни движения на капитали (позиции на Списък A) и краткосрочни капиталови движения (позиции в списък Б);
- Трансгранична търговия с услуги, включително банкови, застрахователни и други финансови услуги.
Присъединяването на България към Кодексите за либерализиране на движението на капитали и на текущите невидими операции („Кодексите“) е част от пътя към пълноправното членство на страната ни в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, тъй като те са задължителен правен инструмент на ОИСР.
Република България заяви желанието си да се присъедини едностранно към Кодексите за либерализация на ОИСР през 2017 г. В изпълнение на Пътна карта за действията на Република България по присъединяването към ОИСР (РМС № 789 от 2017 г.) беше сключено Споразумение между правителството на Република България и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за извършването на преглед за присъединяване на страната към Кодекса за либерализиране на движението на капитали и Кодекса за либерализиране на текущите невидими операции, ратифицирано със закон и обнародвано („Държавен вестник“, бр. 16 от 2019 г., в сила от 8 февруари 2019 г.).
Министерството на финансите е водеща институция в процеса по присъединяване на Република България към Кодексите за либерализация на движението на капитали и текущите невидими операции и участва в заседанията на Консултативната работна група по Кодексите (Advanced Task Force on the Codes) на ОИСР от 2018 г. със статут на „гост“.