Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2025
  • МАР
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Още по темата

Изказване на министъра на финансите Теменужка Петкова по време на дебатите в НС при първо гласуване на Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2025 г.

06.03.2025 г.

Уважаема госпожо председател,

уважаеми дами и господа народни представители,

Преди да представя основните параметри на проекта на Закон за държавен бюджет за 2025 година, ще си позволя съвсем накратко да припомня следното.

Правителството на Република България, нашето правителство, пое управлението на страната в един сложен момент, в който имаше внесен проект на Закон за държавния бюджет за 2025 година от страна на служебното правителство, но този проект на закон не беше приет, и беше в сила, и продължава да бъде в сила, Законът за събиране на приходите и извършване на разходи до приемането на Закон за държавния бюджет за 2025 г., до приемането на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, до приемането на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса.

На нашето правителство се наложи за много кратък период от време да направи преглед и анализ на състоянието на публичните финанси и да предложим проект на Закон за бюджета, който, от една страна, отговаря на изискванията на Закона за публичните финанси, и, от друга страна, е в съответствие с европейските правила.

Трябваше да предложим такъв проект на Закон за бюджета, който ни дава политики, които са насочени към това да решават основни проблеми в обществото. Постарахме се и предложихме такъв проект на Закон за бюджета, който е възможният бюджет в този период от време и в тази ситуация, в която се намираме. Със сигурност може да се мисли за много по-добър вариант на закон за бюджета, но това изисква време, това изисква стабилизиране на публичните финанси и промяна в политиката по отношение на публичните финанси, така че в средносрочен план да можем да стигнем до едно балансирано бюджетно салдо.

Проектът на Закон за държавния бюджет и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза, която представлява мотиви към проекта на Закон за бюджета, са изготвени на база на есенната макроикономическа прогноза на Министерството на финансите. Съставеният проект на Закон за бюджета е на база действащото законодателство. Проектът на закон не предвижда изменения в данъчната система, не предвижда увеличаване на данъци или въвеждане на нови такива.

И сега ще представя съвсем накратко основните параметри на проекта на Закон за държавния бюджет за 2025 г.

Дефицитът на сектор „Държавно управление“ се очаква да е в размер на 2,9% от Брутния вътрешен продукт на страната за 2025 г. и да намалее до 1,9% от БВП в края на периода.

Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма за всяка година от прогнозния период 2025-2028 г. е дефицит, вариращ в рамките от 2,2 до 3% от БВП с низходяща тенденция.

В средносрочен план се очаква устойчив номинален ръст на приходите, включително на данъчно осигурителните, като помощите от чужбина след ръст през 2025 г. намаляват през следващите години, което се дължи на етапите на реализация на програмите, съфинансирани от Европейския съюз, основно по Плана за възстановяване и устойчивост.

Като дял от Брутния вътрешен продукт нивото на приходите за периода 2025-2028 г. е в диапазона 40-41,9% от БВП с низходяща тенденция. Същата низходяща тенденция се наблюдава и при общото ниво на разходите.

В средносрочен план разходите по консолидираната фискална програма са в размер на 40- процентното правило по Закона за публичните финанси.

Въз основа на допусканията за ново дългово финансиране през периода 2025-2028 г. се предвижда държавният дълг да достигне съответно до 61,7 млрд. лева, или 28,6% от Брутния вътрешен продукт на страната през 2025 г., 72,4 млрд. лева, или 31,9% от БВП през 2026 г., 81,5 млрд. лева, или 34,3% от Брутния вътрешен продукт на страната през 2027 г. и 88,9 млрд. или 36% от Брутния вътрешен продукт на страната през 2028 г.

Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2025 г. е предвиден да остане непроменен, спрямо заложения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г., в размер на 4,5 млрд. лева.

Макроикономическата прогноза за прогнозния период, изготвена от Министерството на финансите, предвижда растежът на икономиката да се повиши до 2,8% през 2025 г. и до 3% през 2026 г. Подобрението във външното търсене ще доведе до ускорение на растежа на износа и ще се отрази положително на частната инвестиционна активност.

По отношение на инфлацията, по отношение на средногодишната инфлация, тя ще продължи да се забавя от 2,4% през 2025 до 2% през 2028 година, по линия най-вече на очакваната низходяща динамика на международните цени.

Отрицателният принос на енергийните стоки постепенно ще намалява към края на прогнозния хоризонт.

През периода 2025-2028 година данъчната политика ще е ориентирана към постигане на макроикономическа и бюджетна стабилност в средносрочен и дългосрочен план и осигуряване на необходимия финансов ресурс за изпълнение на разходните политики на правителството.

Основните цели на данъчната политика за периода отново са насочени към поддържане на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата, борбата с данъчните злоупотреби и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план.

С цел повишаване на приходите в държавния бюджет са предложени мерки в данъчното законодателство, ефектите от които са взети предвид при прогнозиране на приходите от данъци.

Осигурителната политика предвижда за 2025 и 2026 г. да се запази размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване на  нивото от 2024 г. Запазват се и размерите на осигурителните вноски за други фондове на държавното обществено осигуряване, а също и съотношението между осигурителите и осигурените лица.

Считано от 1 януари 2027 година е предвидено увеличаване на осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ с 1 процентен пункт, а считано от 1 януари 2028 г. – с 2 процентни пункта.

Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 1 април 2025 г. на 1077 лв. Минималният осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводители също се увеличава от 1 април 2025 г. на 1077 лева.

Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица се увеличава за целия прогнозен период, съответно от 1 април 2025 г. на 4130 лв., за 2026 г. на 4430 лв., за 2027 г. 4730 лв., за 2028 г. 5030 лв.

По отношение на разходните политики - разчетите за разходите по проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. са изготвени въз основа на действащото законодателство, както и при отчитане на ефектите от отразяване на настъпилите промени в нормативни актове, влизащи в сила от 1 януари 2025 г.

Основните разходни политики, водещи до повишаване в разходната част на бюджета за периода 2025-2028 г. са както следва.

В разчетите за периода 2025-2028 г. е взето предвид увеличението на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2025 г. от 933 лв. на 1077 лв. Ефектът в разходите е увеличение от 283 млн. лв.

Предвидено е увеличение на максималния осигурителен доход от 3750 лв. на 4130 лв. от 1 април 2025 г., съответно 4430 лв. от 1 януари 2026 г., 4730 лв. от 1 януари 2027, 5030 лв. от 1 януари 2028 г.

Минималният осигурителен доход за самоосигуряващи се лица - от първи април 2025 е 1077 лв.

Запазва се размерът на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст от 780 лв.

За периода 2025-2028 г. пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват от 1 юли на съответната година по чл. 100 от Кодекса за социално осигуряване, или така нареченото швейцарско правило. За осъвременяване на пенсиите от 1 юли 2025 г. са предвидени допълнителни средства в размер на 1,033 млрд. лева.

В проектобюджета за 2025 г. е разчетено увеличение на разходите за персонал с 5% за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на поетите нормативни актове и действащи политики.

През 2025 година е запазена политиката за увеличаване на възнагражденията на педагогическия персонал в средното образование със 125% от средната брутна работна заплата за 2024 година. Ефектът е увеличение в разходите от 499 млн. лв.

Други разходни мерки, които влияят върху общия размер на разходите. Осигурени са средствата за финансиране на променените натурални показатели и в сферата на делегираните от държавата дейности, социални сфери и др.

Инвестиционна политика - в зависимост от ограничения бюджетен ресурс и извършената от първостепенните разпоредители с бюджет приоритизация са обособени основните стратегически инвестиционни проекти, които са включени в програмата за приоритетните стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025-2028 г. - Приложения към проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. Като срокът на програмата е съобразен с изготвянето на националния фискално-структурен план на България за периода 2025-2028 г.

Приоритетните стратегически инвестиционни проекти са финансово обезпечени, като необходимите средства за тяхната реализация през 2025 г. са предвидени в рамките на утвърдените капиталови разходи по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет.

За периода 2025-2027 г. се предвижда продължаване на инвестиционната програма за общинските проекти, като е определен размерът на финансирането за 2025 г., което ще допринесе за създаване на условия за нови инвестиции в регионите и подобряване на конкурентоспособността на отделните общини. Предвиденият ресурс за 2025 г. е в размер на 1 650 милиона лева, в това число 750 милиона лева се предоставят от централния бюджет чрез бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и до 900 милиона лева чрез разплащане от Българската банка за развитие при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет. Това ще осигури предвидимост на общините за изпълнение на стартирали проекти и ще позволи да се постигнат заложените цели за подобряване на инфраструктурата в общините и съответно икономическото им развитие.

Съгласно класификацията и изискванията на НАТО планираните разходи за отбрана са в общ размер на 4 501 639 000 лева или 2,09% от Брутния вътрешен продукт на страната за 2025 г.

Увеличение бележат и разходите за помощи и обезщетения в областта на социалната сфера и те са в общ размер на 579 591 000 лв.

Благодаря, уважаеми дами и господа народни представители, това бяха основните параметри на проекта на Закон за държавния бюджет за 2025 г.  

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация