Отговор на парламентарен въпрос от Стоян Таслаков - народен представител от ПГ на „Възраждане“ относно финансовата дисциплина на община Пазарджик
13.12.2024 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ТАСЛАКОВ,
По отношение на поставените от Вас въпроси, във връзка с финансовата дисциплина на община Пазарджик, бих искала да Ви предоставя следната информация.
Съгласно данните от представената в Министерството на финансите сборна оборотна ведомост на община Пазарджик към 30 септември 2024 г., задълженията за разходи по бюджета на общината възлизат общо на 25 млн. лв., а просрочените задължения за същия период са 20 269 700 лв. По предварителни данни просрочените задължения по бюджета на община Пазарджик към 30 ноември 2024 г. са 21 477 002 лв.
Министерството на финансите извърши проверка относно спазването на някои фискални правила по Закона за публичните финанси.
При извършената проверка е установено, че към 31.12.2023 г. община Пазарджик нарушава фискалното правило за налични в края на годината задължения за разходи над 15 на сто от средногодишните разходи по бюджета на общината за последните четири години, като наличните в края на 2023 г. задължения за разходи на община Пазарджик възлизат на 26,7 на сто от средногодишните разходи по бюджета на общината за последните четири години.
С писмо от 18.04.2024 г. съм възложила на Агенцията за държавна финансова инспекция да бъде извършена финансова инспекция в общините с констатирани отклонения от фискалните правила, в т.ч. в община Пазарджик, във връзка с нарушението на фискалното правило по чл. 94, ал. 3, т. 1 от ЗПФ.
В резултат от извършената финансова инспекция на община Пазарджик са установени две нарушения на чл.128, ал.1 от ЗПФ. Едното е за извършени разходи, които не са предвидени в годишния бюджет на Община Пазарджик за 2020 г. Второто е нарушение на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ, като към 31.12.2021 г. е допуснато увеличение на наличните по бюджета на общината просрочени задължения за 2021 г. спрямо отчетените към 31.12.2020 г., въпреки че наличните към 2020 г. просрочени задължения надвишават допустимия праг от 5 на сто от отчетените разходи.
За установените нарушения са съставени три акта за установяване на административно нарушение на бившия кмета на Община Пазарджик. Докладът от финансовата инспекция е публикуван на интернет страницата на АДФИ и можете да се запознаете с детайлите в него.
През 2024 г. не са постъпвали сигнали за нарушения на финансовата дисциплина в община Пазарджик.
Относно поставените от Вас въпроси за сключените от община Пазарджик договори за правни услуги и съществуването на правен отдел, както и предоставените по съответните договори услуги, са извън компетентността на министъра на финансите. Съгласно Закона за местното самоуправление и местната администрация кметът на общината ръководи цялата изпълнителна дейност на общината, и общинският съвет определя размера на трудовите възнаграждения на кметовете в рамките на действащата нормативна уредба, както и средствата за работна заплата на персонала от общинския бюджет по предложение на кмета на общината.
В допълнение Ви уведомявам, че в изпълнение на чл. 130г, ал. 2 от ЗПФ всяко тримесечие на интернет страницата на Министерството на финансите се публикува информация за финансовото състояние на общините.
Дуплика
Сега от Вас научавам, че Вие сте изпратили до АДФИ сигнал, така че ще проверя случая и на базата на подадения от Вас сигнал, ще възложа извършването на проверка на община Пазарджик.