Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ГРОЗДАН КАРАДЖОВ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ НА „РЕФОРМАТОРСКИЯ БЛОК“

13.11.2015 г.

Относно: Действия на Българска банка за развитие в разрез със законодателството в полза на привилегировани лица

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КАРАДЖОВ,

Групата на „Българска банка за развитие" АД (ББР АД) се състои от три дружества, опериращи в условия на специализация - продуктова и по клиентски сегмент:

  • ББР АД предлага кредитни продукти в диапазона над 300 хил. лева, както директно на крайни клиенти, така и чрез банки посредници (индиректно кредитиране), на основата на дългосрочни договори.
  • „Микрофинансираща институция ДЖОБС" ЕАД е дъщерно дружество, специализирано в предоставянето на кредитни и лизингови продукти за микро и малки фирми в размер до 300 хил. лева.
  • „Национален гаранционен фонд" ЕАД е дъщерно дружество, специализирано в предоставянето на гаранции за МСП чрез банки посредници.

Общата експозиция на дружествата от групата на ББР АД (30.09.2015 г.) към реалния сектор възлиза на 1 356.8 млн. лева. Общият брой кредитни улеснения възлиза на над 3000 броя. В процес на обработка, само по линия на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, са над 1500 преписки, които следва да се третират именно като подкрепа за малки и средни по мащаб предприятия. През текущата година бяха подписани споразумения с банки посредници за предоставяне на портфейлни гаранции при условия на споделен риск за над 300 млн. лева. Само последната програма би резултирала в предоставянето на над 500 млн. лева нови кредити за МСП. С оглед създаване на условия за улеснен достъп до продуктите на банката са изградени пет представителства в страната, две от които през настоящата година.

Делът на кредитите за дружества, различни от МСП, в общия брой отпуснати кредитни улеснения възлиза на под 2%. Законът за Българската банка за развитие и нейният Устав въвеждат приоритети относно дейността й, но не ограничават банката по отношение кредитиране на големи корпоративни клиенти. Подобно ограничение е несъвместимо със статута на банка за развитие, доколкото той предполага всестранна подкрепа за икономиката на страната, в т.ч. и чрез изграждане на мащабна инфраструктура, проектно финансиране, дългосрочно инвестиционно кредитиране или чрез подпомагане на усвояване на европейски средства.

С оглед недопускане на концентрация в кредитния портфейл или финансиране на проекти от значителен мащаб, през текущата година Общото събрание на акционерите на ББР АД прие изменения в Устава на банката, въвеждайки лимит за единична експозиция в размер на 10 на сто от собствения капитал на банката. За сравнение, банковото законодателство в страната и приложимата подзаконова уредба предвиждат ограничение от 25% от собствения капитал.

Експозициите на ББР АД към нито един клиент не надвишават лимита, предвиден в актуалния Устав на банката. Всяка отделна експозиция е надлежно и в необходимата степен обезпечена при спазване на общите правила и политики на банката.

За последната година Българската народна банка е извършила една надзорна инспекция, която не е констатирала нарушения на законовите и подзаконови актове, регулиращи дейността на ББР АД.

Допълнително отбелязваме, че към 30.09.2015 г. ББР АД отчита финансови показатели над средните за банковия сектор. По обращаемост на активите банката се нарежда на 4-то място (1.48%), а по абсолютен размер на печалбата на 6-то място. Тези показатели са реализирани в условия на абсолютно лидерство на банката по отношение степен на капитализация (50.72% капиталова адекватност) и ликвидност (коефициент на ликвидни активи - 69.4%).

Като изразяваме готовността на ръководството на ББР да запознае с дейността и перспективите за развитие на банката заинтересованите лица, считаме, че позоваване на медийни публикации с недоказана достоверност за създаване на внушения по повод незаконосъобразни действия на ББР АД е недобра практика.

Ако разполагате с информация за незаконосъобразни действия от страна на кредитни институции, моля да се обръщате към компетентния надзорен орган, а именно Българската народна банка, респективно управление „Банков надзор", с оглед своевременна проверка и предприемане на действия с цел поддържане стабилността на банковата система.

 

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ:                                                         

                                                           ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация