Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ЛЪЧЕЗАР НИКИФОРОВ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ НА „АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ“

14.01.2016 г.

Относно: Утвърждаване на Методика за изготвяне на план-сметка с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне на таксата за битови отпадъци по Закона за местните данъци и такси

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ЦАЧЕВА,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН НИКИФОРОВ,

В отговор на Ваше запитване с № 554-06-1704/18.12.2015 г. относно разработване на методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци, Ви уведомявам следното:

По въпрос 1 - Каква е причината разработеният през 2014 година проект на Методика за изготвяне на план-сметка с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне на таксата за битови отпадъци по Закона за местните данъци и такси да не се предлага за утвърждаване на Министерски съвет?

Разпоредбата на § 13, ал. 2 от заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (ДВ, бр.101 от 2013 г.), регламентира, че Министерският съвет съвместно с Националното сдружение на общините в Република България следва да разработи методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци, и да внесе в Народното събрание проект за изменение на чл. 66 и 67 от Закона за местните данъци и такси.

В изпълнение на горепосочената разпоредба със Заповед № Р-115 от 23 май 2014 г. на министър-председателя на Република България, беше създадена работна група, която изготви проект на Методика и проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси с мотиви към него.

Разработените от работната група проект на Методика за изготвяне на план-сметка с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци по Закона за местните данъци и такси, както и проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, заедно с мотивите към него, бяха съгласувани по реда на чл. 32, ал. 1 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. На основание чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове проектите бяха публикувани на Интернет страницата на Министерство на финансите и на Портала за обществени консултации на 23 юни 2014 г. Проектите на Методика и Закон за местните данъци и такси след като бяха разгледани и приети от Националния съвет за тристранно сътрудничество на проведеното заседание на 15 юли 2014 г. бяха изпратени с писмо на Министерството на финансите с изх. № 03-00-1077 от 15 юли 2014 г. за приемане от Министерския съвет.

На проведеното на 23 юли 2014 г. заседание на Министерския съвет е взето решение да бъде отложено разглеждането на проектите на Методика и Закон за местните данъци и такси. След отлагане разглеждането на проектите, същите не са разглеждани на друго заседание на Министерския съвет.

В края на 2014 г., с приемане на  §13а от Закона за местните данъци и такси (ДВ, бр. 105 от 2014 г.), Народното събрание промени срока за изготвяне на Методиката и на Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси на 30 март 2015 г. В изпълнение на разпоредбата на §13а и със заповед на министър-председателя на Република България № Р-7 от 9 януари 2015 г. е създадена междуведомствена експертна работна група с представители на общините, бизнеса и администрацията.

На първото заседание на работната група беше взето решение да се разработи първо проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси и след неговото приемане и обнародване да се изготви проект на методика/наредба за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци. Целта на това решение е изготвянето на методиката/наредбата да бъде в пълно съответствие с вече приетите и обнародвани промени в Закона за местните данъци и такси.

На проведените заседания на работната група възникнаха редица дискусионни въпроси, по които не бе постигнато компромисно решение между участниците в работната група и които бяха свързани с видовете основи и разходите, които следва да бъдат включени в план-сметката, на основата на която следва да се определя таксата за битови отпадъци към задължените лица. В тази връзка, в хода на работните срещи бяха изразени различни становища от участниците, бяха посочени различни аргументи, в зависимост от защитаваната позиция. Представителите на общините, бизнеса и администрацията извеждат като приоритет по различен начин отделните принципи при определяне на видовете основи - справедливост, социална поносимост, леснота на прилагане, увеличаване на административната тежест, възможности за контрол и други, с оглед на което на проведените заседания не се постигна принципно съгласие по основния елемент за определяне на таксата за битови отпадъци.

В резултат на проведените срещи и взетите решения, от страна на Министерството на финансите беше изготвен проект Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси и мотиви към него, както и проект на оценка на въздействието. В проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, в резултат на взето решение в рамките на работната група, са включени всички предложени видове основи за определяне на таксата за битови отпадъци, тъй като не е възможно да бъде постигнат консенсус.   Проектите са резултат освен от изразените становища в рамките на проведените срещи и взетите решения, така и от трикратното съгласуване в рамките на работната група, както и са взети предвид и обобщените резултати от Въпросник, Анкета и други въпроси, които са изпратени от Министерството на финансите за попълване от членовете на работната група.  

Необходимо е да се отбележи, че работата на работната група беше изключително затруднена поради изразяваните от бизнеса и общините  взаимоизключващи се становища и предложения, липса на конструктивен диалог и съдействие за предоставяне на информация, данни, анализ и оценка на въздействие върху засегнатите страни. Подобен начин на работа в работната група предполага изготвяне на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, който не отразява по адекватен начин спецификата на реда и начина за определяне на таксата за битови отпадъци, които са от компетентността на общините и бизнеса.

На 18 ноември 2015 г. до членовете на междуведомствената експертна работната група са изпратени за четвърти път за становища и предложения изготвените от Министерството на финансите проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, мотиви и оценка на въздействието. Изразените становища отново съдържат взаимоизключващи се предложения, както и такива, които са различни от взетите решения на работна група. В резултат на последното съгласуване в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси са отразени техническите и други бележки по същество. В този проект отново са включени всички видове основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци, независимо че във всички становища на представителите в работната група, с изключение на Националното сдружение на общините в Република България, е предложено ограничаване на видовете основи. Това се основава на вече приетият в рамките на работната група подход.

Във връзка с гореизложеното и поради това, че не е постигнат приемлив компромис за всички заинтересовани страни и към настоящия момент Министерството на финансите е в невъзможност да предложи Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци, който да бъде подкрепен от всички участници от междуведомствената експертна работна група.

Едновременно с това с приемане на изменения в Закона за местните данъци и такси (ДВ, брой 95 от 2015 г.), Народното събрание промени срока за влизането в сила на измененията на чл. 66 и 67 от Закона за местните данъци и такси на 1 януари 2017 г., а срокът за разработването на Методика е определен за 31 март 2016 г. В тази връзка, към настоящия момент срокът за разработване на методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци, и внасяне в Народното събрание на проект за изменение на чл. 66 и чл. 67 от Закона за местните данъци и такси не е изтекъл и работата по изготвянето им продължава.

По въпрос 2 - Кога се очаква разработеният проект да постъпи за утвърждаване в Министерски съвет?

По поставения въпрос и в контекста на изложеното по-горе, Ви уведомявам, че продължава обсъждането на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, тъй като законовия срок за изработването му изтича на 31 март 2016 г.

                     МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ:

                                                                                                    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация