Писмен отговор на въпрос от Дора Янкова– народен представител от ПГ „БСП за България“, относно изплащане на задължения от държавата и общините към строителни фирми
06.04.2020 г.
УВАЖАЕМА Г-ЖО ЯНКОВА,
Във връзка с изпратеното писмо под горния номер относно изплащане на задължения от държавата и общините към строителни фирми, в размер на 215 млн.лв., Ви уведомяваме следното:
Основно разходите за строително-ремонтни дейности се финансират за сметка на одобрените с годишните закони за държавния бюджет капиталови разходи по адресните бюджети на първостепенните разпоредители с бюджет, вкл. и на общините. От бюджетна гледна точка, задължение на всеки първостепенен разпоредител с бюджет /ПРБ/ е да организира и ръководи съставянето и изпълнението на бюджетите си, съобразно утвърдените от тях вътрешни правила за организация на бюджетния процес при спазване разпоредбите на Закона за публичните финанси (ЗПФ), годишните закони за държавния бюджет, както и други относими нормативни и поднормативни актове, имащи отношение към управляваните от тях бюджети, съобразно спецификата на изпълняваните от тях публични политики и бюджетни програми. От тази позиция, ПРБ следва да отговорят за изпълнението на поетите договорни задължения и да осигуряват своевременното им разплащане, съобразно клаузите и сроковете, залегнали в договорите.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), в т.ч. „Агенция пътна инфраструктура“ (АПИ) в качеството му на най-голям инвеститор в сектор „строителство“, по официално представена информация в Министерството на финансите към 31.01.2020 г. няма отчетени краткосрочни просрочени задължения към доставчици по сключени договори за инвестиционни проекти. Финансирането на капиталовите разходи на ПРБ, вкл. и на МРРБ става по възприетия за тази цел общ ред, а именно след представяне на месечното разпределение на годишните разходи съответните ПРБ подават своите заявки за лимит за плащания за съответния месец с оглед реализиране на планираните от тях разходи. Отговорност на съответното министерство е да разработи месечното разпределение на разходите си, съобразно спецификата на изпълняваните от него политики и програми, което от своя страна, би дало възможност за своевременно осигуряване на необходимите средства за разплащане по договори.
Подробна информация, относно сключените в системата на МРРБ, респективно АПИ ангажименти и задължения по договори, както и сроковете за тяхното изпълнение и разплащане следва да бъде изискана от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
От държавния бюджет по бюджетите на общините се одобряват трансфери: в т.ч. целева субсидия за капиталови разходи и трансфери за други целеви разходи, с които се финансират част от инвестиционните програми на общините. Кметовете на общини, в изпълнение на възложените им функции и задачи със Закона за местното самоуправление и местната администрация са длъжни да представят в общинския съвет разчетите за финансиране на капиталовите разходи и след обсъждане да изпълняват одобрените от общинския съвет инвестиционни програми. В Министерството на финансите разполагаме с информация за строителните обекти, които ще се финансират през годината, но нямаме данни за условията и сроковете, при които са сключени конкретните договори с изпълнителите. Задължението на Министерството на финансите е да предоставя своевременно лимитите за разходи, съгласно одобрената с годишните закони за държавния бюджет схема за финансиране. В търсене на повече гъвкавост при уреждане на взаимоотношенията между централния бюджет и бюджетите на общините, със закона за държавния бюджет за 2019 г. беше въведено ново правило, което е приложимо и за настоящата бюджетна година, съгласно което целевата субсидия за капиталови разходи се предоставя на общините до 5-то число на текущия месец, въз основа на заявки на общините. Целта е общините да могат своевременно и в зависимост от строителната си готовност да разплащат задълженията към строителните фирми, без ограничения за размера на заявените средства, в рамките на определената сума със закона. В случаите, в които на основание искания на кметове на общини Министерството на финансите е трансформирало целева субсидия за капиталови разходи в трансфер за други целеви разходи за извършване на неотложни текущи ремонти на улична мрежа и общински пътища, както и на основание актове на Министерския съвет, например за възстановяване на последиците от бедствия и други целеви разходи, то тези средства веднага се предоставят на общините за съответните разплащания към строителните фирми.
Съгласно отчетите за финансиране на капиталовите разходи на общините към 31.12.2019 г. неусвоените средства от предоставените им средства за капиталови разходи от държавния бюджет са в размер на 324.5 млн. лв., в т.ч. от одобрената целева субсидия за капиталови разходи за 2019 г. - 30.6 млн. лв. Съгласно данните от справките на общините към 31.12.2019 г., просрочените задължения за капиталовите им разходи са в общ размер на 42.8 млн. лв., от които: 27.7 млн. лв. по бюджетите и 15.1 млн. лв. по сметките за средствата от Европейския съюз. За просрочени задължения в размер на 4.3 млн. лв. са заведени съдебни дела. Само за информация, от определената за 2020 г. целева субсидия за капиталови разходи, в размер на 199.1 млн. лв., по бюджетите на общините за първото тримесечие на т.г. са предоставени 27,5 млн. лв. по заявки на общините за разплащане на капиталови разходи и 10.2 млн. лв. под формата на трансфер за извършване на неотложни текущи ремонти на улична мрежа и на общински пътища.
Предвид условията на извънредно положение в страната, бих искал да Ви информирам, че до настоящия момент от Министерството на финансите не са предприемани извънредни мерки за ограничаване на ежемесечните лимити за разходи на първостепенните разпоредители с бюджет. Бих искал отново да обърна внимание, че своевременното разплащане на извършени и приети строителни работи е изцяло отговорност на ПРБ и следва да е в съответствие с изискванията на нормативната уредба в тази област.
В периода на извънредно положение процесите по верификация на разходите от страна на Управляващите органи по оперативните програми, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове, и по сертификация към Европейската комисия от страна на Сертифициращия орган в Министерството на финансите не са прекъсвани. Те се извършват регулярно в съответствие със специфичните изисквания за всяка отделна програма и съгласно разпоредбите на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ). Управляващите органи извършват верификация, съпътствана от съответните проверки на процедури за възлагане на обществени поръчки и сключени договори с изпълнители, допустимост на разходите, постигнати индикатори и резултати и възстановяват допустимите разходи в 90-дневен срок от постъпване на искането за плащане на бенефициента (чл. 62 от ЗУСЕСИФ). Тези разходи се заявяват за възстановяване към Европейската комисия от страна на Сертифициращия орган и по този начин се осигурява свеж финансов ресурс в националния бюджет. Ангажимент на всеки Управляващ орган е да извърши плащания към бенефициентите преди подаване на разходите към Сертифициращия орган. Не се допуска занижаване на контрола и поемане на риск от деклариране на недопустими разходи към Европейската комисия в резултат на съкращаване на нормативно определените срокове, което впоследствие да се отрази под формата на финансови корекции, които да натоварят допълнително бенефициентите.
Министерството на финансите подкрепя успешното реализиране на проектите по всички оперативни програми, като за целта има въведени работещи механизми за осигуряване на необходимия финансов ресурс/ликвидност/оборотни средства както на УО, така и на бенефициентите.
Основно договори за строителство се изпълняват по 3 оперативни програми: ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ (ОПТТИ), ОП „Околна среда“ (ОПОС) и ОП „Региони в растеж“ (ОПРР). Следва да се отчете и обстоятелството, че зимният период не е особено активен от гледна точка на строителни дейности. Съгласно информация от Информационната система за управление и наблюдение на структурните инструменти на ЕС (ИСУН) за периода 01.01.-31.03.2020 г. от бенефициентите са подадените следните искания за плащане по договори за строителство:
ОПТТИ
- Агенция „Пътна инфраструктура“ има подадени 2 искания за плащане на обща стойност 47,8 млн. лв. Към 31.03.2020 г. са верифицирани и изплатени разходи по 2 от исканията за плащане на стойност 40,7 млн. лв.
- Подадени 6 искания за плащане по договори с бенефициент Национална компания "Железопътна инфраструктура" на обща стойност 95,0 млн. лв. Към 31.03.2020 г. са верифицирани и изплатени разходи верифицирани разходи по 5 искания за плащане в размер на 94,8 млн. лв., от които към момента са изплатени 45,7 млн. лв.
- Подадени 3 искания за плащане по договори с бенефициент Метрополитен АД, като към 31.03.2020 г. са верифицирани разходи по 2 от исканията за плащане на стойност 2,8 млн. лв. и изплатени 2,7 млн. лв.
ОПОС
По текущи договори по приоритетните оси за „Води“ и „Отпадъци“ в периода 01.01. – 31.03.2020 г. от УО са верифицирани средства в размер на 14,3 млн. лв.
Съответно изплатените средства от УО към бенефициентите са в размер на 12,3 млн. лв.
ОПРР
Поради големия брой проекти по програмата е направена извадка от 9 проекта, включващи строителни дейности, по които проекти има отчетени през 2020 г. с междинни и окончателни искания за плащане (6 броя) разходи и три проекта с искания за авансово плащане. Проектите са с бенефициенти АПИ, МОН и община Велико Търново. Общата стойност на 9-те проекта е 154,7 млн. лв. Не са установени забавяния в извършваните проверки от Управляващите органи, като проверката и изплащането на одобрените суми е извършвано в рамките на срока, определен в чл. 62 от ЗУСЕСИФ (напр. средната продължителност за проверка за междинен-финален отчет по 5-те проекта с отчетени разходи е 34 дни). Изплатените суми по 8 от проектите са на обща стойност 22,3 млн. лв., а за един проект проверката е приключила на 26.03.2020 г. и предстои да бъде направено плащане на стойност 6,2 млн. лв.
За периода 01.01.–31.03.2020 г. Сертифициращият орган в Министерството на финансите е одобрил по 3-те оперативни програми 25 искания за средства на управляващите органи, на обща стойност 235,8 млн. лв. Средствата се използват от Управляващите органи за извършване на плащания по вече верифицирани разходи по оперативните програми. За същия период са разгледани и 4 искания за предоставяне на авансово финансиране на бенефициенти-бюджетни организации (ДДС № 6 от 2011 г.) на обща стойност 17 млн. лв. Средствата се отпускат за извършване на плащания към изпълнителите, преди декларирането им от бенефициентите към Управляващите органи.
Информация за изпълнението на всички проекти, съфинансирани по оперативните програми, може да се открие в публичния модул на Информационната система за управление и наблюдение на структурните инструменти на ЕС.
МИНИСТЪР:
Владислав Горанов