Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Ивайло Мирчев - народен представител от ПГ на "Демократична България", относно капиталови разходи

02.11.2022 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИРЧЕВ,

Във връзка с поставения въпрос относно капиталовите разходи за 2022 г., Ви информирам за следното:

На база на отчетните данни за касово изпълнение на бюджета към края на месец септември 2022 г. капиталовите разходи (вкл. капиталовите трансфери) по консолидираната фискална програма (КФП) са в общ размер на 2,6 млрд. лв., което представлява 30,6 % изпълнение от актуализираните годишни разчети. Усвояването на капиталовите разходи за деветмесечието е традиционно ниско, като за 2022  г. се дължи както на по-късното приемане на ЗДБРБ за 2022 г. и последващата му актуализация през месец юли 2022 г., поради което до края на деветмесечието все още част от процедурите за избор на изпълнител по Закона за обществените поръчки не са приключили, така и на традиционното изместване на голяма част от плащанията за тези разходи за последните месеци на годината. Неравномерното усвояване на капиталовите разходи е обективно обусловено от календара на строителния сезон, като изпълнението на повечето инфраструктурни проекти се извършва през летните месеци и разплащането за извършената работа се концентрира в последното тримесечие.

На база на изготвените оценки в годишен план за 2022 г. се очаква капиталовите разходи (вкл. капиталовите трансфери) по КФП да възлязат на около 6,7 млрд. лв., което означава, че прогнозните разходи за четвъртото тримесечие на годината се очаква да бъдат в размер на около 4,1 млрд. лв. (в т.ч. около 2,4 млрд. лв. по държавния бюджет, около 0,5 млрд. лв. по бюджетите на общините, около 1 млрд. лв. по сметките за средства от ЕС и около 0,2 млрд. лв. по други бюджети - бюджети по чл. 13, ал. 3 и ал. 4 на ЗПФ, бюджета на НОИ и НЗОК).

 

Държавен бюджет

В частта на капиталовите разходи по държавния бюджет капиталовите разходи към деветмесечието възлизат на 0,7 млрд. лв., като прогнозите на първостепенните разпоредители с бюджет очертават в годишен план те да достигнат около 3,1 млрд. лв., което означава, че за четвъртото тримесечие на 2022 г. се прогнозира те да възлязат на около 2,4 млрд. лв. Най-големите инвестиционни проекти по държавния бюджет се финансират чрез бюджетите на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Министерство на отбраната, Министерство на транспорта и съобщенията, Министерство на образованието и науката, Министерство на вътрешните работи.

  • Министерство на регионалното развитие и благоустройството

По бюджета на МРРБ за 2022 г. са планирани 1,1 млрд. лв., като към края на деветмесечието са отчетени едва 0,2 млрд. лв. Голяма част от неусвоените средства (около 0,4 млрд. лв.) е предвидено да се предоставят по бюджетите на общините за обекти от линейната техническа инфраструктура – общинска пътна и улична мрежи и ВиК инфраструктура, като са включени общо 234 обекта – 104 броя ВиК обекти, 94 броя обекти за общински пътища и 35 броя обекти за улична мрежа. Други по-големи инфраструктурни проекти, които ще се финансират до края на годината са:

  • Автомагистрала „Русе-Велико Търново“;
  • Модернизация на път І–8 Калотина – Софийски околовръстен път от км 1+000 до км 15+500 и етапна връзка;
  • Автомагистрала „Струма“ Лот 3.1 и Лот 3.3 и тунел "Железница" от км 359+000 до км 420+624;
  • Основен ремонт (рехабилитация) на обект: Път III-906 "(Старо Оряхово - Обзор) - Гильовица - Каблешково - I-9" от км 0+000 до км 65+674, с обща дължина 65,674 км;
  • Обходен път на гр. Бургас от км 230+700 на път I-9 Сарафово - Бургас до км 493+550 на път I-6 Ветрен-Бургас и локални платна;
  • Укрепване на обекти от републиканската пътна мрежа, засегнати от геодинамични процеси и явления;
  • Модернизация на път I-1 (79) "Видин - Ботевград" по три основни позиции. За обособена позиция 1 - път I-1 "Видин - п.в. Макреш" от км 3+757до км 33+400;
  • Основен ремонт (рехабилитация) на обект: Път III-868 "Рудозем - Смолян" от км 0+000 до км 20+175 и от км 20+285 до км 22+424;
  • Основен ремонт на път III-5504 - Мъдрец-Искрица-Медникарово-п.к. Обручище (Раднево - Гълъбово), участък от км 0+000 до км 15+700 и др.

 С цел ускоряване усвояването на капиталовите разходи по бюджета на МРРБ се полагат усилия за финансиране на инфраструктурните проекти според степента на извършените дейности.

  • Министерство на отбраната

По бюджета на Министерството на отбраната за годината са планирани капиталови разходи в размер на около 294 млн. лв., като към деветмесечието на тази година са отчетени 230 млн. лв. основно по договора за придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб. Предвижда се всички средства да бъдат разходвани в пълен размер до края на годината за доставка на техника, оборудване и ремонти на инфраструктура.

Освен това в чл. 1, ал. 5 са планирани разходи, предназначени за Министерството на отбраната, както следва:

  • изграждане на интегрирана система и инфраструктура за усвояване, експлоатация и осигуряване на новия тип боен самолет, вкл. и за съпътстващи разходи по придобиването му в размер на 110 млн. лв.;
  • придобиване, модернизация, поддръжка и ремонт на въоръжение, техника и боеприпаси, в т.ч. осигуряване на експлоатацията на самолети МиГ-29 в размер на 296,2 млн. лв. Към 30.09.2022 г. по това направление са усвоени 45.1 млн. лв.

По тези проекти има сключени обществени поръчки, като се очаква до края на годината да се сключат и нови договори. В същото време се осъществяват и плащания по тези направления, като през октомври са реализирани плащания за около 85 млн. лв. Предвижда се всички средства да бъдат усвоени до края на годината за доставка на техника, оборудване и ремонти на инфраструктура.

  • Министерство на транспорта

Чрез бюджета на Министерство на транспорта и съобщенията се финансират главно инфраструктурните проекти на НКЖИ, "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД и Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" в размер на 248,2 млн. лв., като до края на годината се очаква усвояване на планираните средства, въз основа на сключените договори.

  • Министерство на образованието и науката

Утвърдените капиталови разходи по бюджета на Министерството на образованието и науката са в размер на 50,5 млн. лв., от които към 30.09.2022 г. са усвоени 26,6 млн. лв. или 52,8 %. Очаква се до края на 2022 г. капиталовите разходи да бъдат усвоени на 100 % за основни ремонти; придобиване на активи; информационни системи и лицензи.

Освен това планираните в чл. 1, ал. 5 от ЗДБРБ за 2022 г., капиталови разходи в област „Образование“ за системата на предучилищното и училищното образование са в размер на 105,0 млн. лв., като от неусвоените към 30.09.2022 г. 68,2 млн. лв. се очаква до 31.12.2022 г. да бъдат разплатени, както следва:

  • 61,4 млн. лв. - за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища, в т.ч. дофинансиране на ремонт на училищата по ОП „Региони в растеж“;
  • 2,3 млн. лв. - за изграждане на нови и ремонт на съществуващи спортни площадки в училищата;
  • 4,5 млн. лв. - за закупуване на училищни автобуси.

За саниране, ремонт и обзавеждане на студентски общежития към Държавните висши училища, в чл. 1, ал. 5 от ЗДБРБ за 2022 г. са планирани 35,0 млн. лв., от които към 30.09.2022 г. са разплатени 3,3 млн. лв. Очаква се до 31.12.2022 г. средствата да бъдат напълно усвоени.

  • Министерство на вътрешните работи

По бюджета на Министерството на вътрешните работи за годината са планирани капиталови разходи в размер на 41,2 млн. лв., като към деветмесечието на тази година са отчетени 16,3 млн. лв. Предвижда се всички средства да бъдат разходвани в пълен размер до края на годината основно за доставка на компютърно оборудване и техника, и специални защитни комплекти.

С оглед ускоряване на усвояването на инвестиционните разходи до края на 2022 г. първостепенните разпоредители с бюджет извършват своевременно анализ на изпълнението на утвърдените по бюджетите им капиталови разходи, като се предприемат всички необходими действия за реализация на заложените обекти в инвестиционните им политики. Усилено се работи по финализиране на процедури за обществени поръчки, които са свързани с доставки и услуги, включени в годишния план за капиталови разходи за 2022 г. В случай на  идентифициране на риск от неусвояване на финансовия ресурс по бюджетите на някои министерства, същия се пренасочва за обезпечаване на други възникнали потребности за капиталови разходи по бюджетите им.

За информация прилагаме справки за капиталовите проекти на посочените по-горе министерства за 2022 г.

Бюджети на общините

По бюджетите на общините се очаква капиталовите разходи за годината да възлязат на около 1,1 млрд. лв., като отчетените към деветмесечието разходи са в размер на 0,6 млрд. лв. За последното тримесечие на годината се очаква да бъдат усвоени капиталови разходи в размер на около 0,5 млрд. лв. С цел преодоляване изоставянето в усвояване на целевата субсидия за капиталови разходи по бюджетите на общините служебното правителство удължи срока за действие на Програмата за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища 2020-2022 г., одобрена с Решение № 543 от 2020 г. на Министерския съвет. Също така мярка, предприета от служебното правителство, за преодоляване на проблемите в строителния сектор е и приетата с Постановление № 290 на Министерския съвет от 27.09.2022 г. Методика за изменение на цената на договор за обществена поръчка в резултат на инфлация

По-големите инвестиционни проекти, финансирани чрез бюджетите на общините през 2022 г., са следните:

  • Столична община - Детска градина 24- изграждане на нова сграда за 6 групи – филиал в район "Надежда" – гр. София; проектиране и изграждане на бул."Тодор Каблешков" от ул."Луи Айер" до ул."Емилиян Станев" – гр. София;
  • Община Пловдив - изграждане на Спортен комплекс в двора на ЕГ "Пловдив" и ЕГ "Иван Вазов", УПИ І-501.573, ПИ 56784.501.573 – гр. Пловдив; основен ремонт на ул. „Рогошко шосе“ в обхвата от мост Адата до землищна граница на град Пловдив; обслужваща улица, свързваща ул. „Рогошко шосе“ и ул. „Марица“ – север – гр. Пловдив;
  • Община Варна - основен ремонт на бул. "Девня" от бул. "Васил Левски" до ул. "Преслав", по плана на район Одесос, гр. Варна; промяна на предназначение на сграда на бившия дом за деца лишени от родителска грижа "Другарче" в детска градина с местонахождение ПИ10135.2558.90, кв.665, ул. "Ген. Колев" № 90, гр. Варна; изграждане на "Буна" Минерален басейн - крило Юг Малък плаж в акваторията на Черно море при к.к."Св.св. Константин и Елена" от о.т.360 м до о.т. 360 к, гр. Варна;
  • Община Бургас - проектиране и изграждане на нова улица в промишлена зона "Север", гр. Бургас;
  • Община Несебър - етапно проектиране и изграждане на тротоари и велоалеи в ж.к. „Черно море“, гр. Несебър;
  • Община Приморско - брегоукрепване на северна част на гр. Китен първи етап;
  • Община Кърджали – инженеринг /проектиране, строителство и авторски надзор/ на клетки 2 и 3 на регионален център за управление на отпадъци - Кърджали и обслужваща инфраструктура на клетки 2 и 3, гр. Кърджали;
  • Община Перник - изграждане на Клетка 2 на Регионално депо за неопасни отпадъци, кв. Тева, гр. Перник;
  • Община Хасково - изграждане на паркова среда в УПИ I - „за парк“ в кв. 864 и улица между осови точки 1224A и 38, гр. Хасково.

Сметки за средства от ЕС

По отношение на капиталовите разходи (вкл. капиталовите трансфери) по сметките за средства от ЕС за 2022 г, се прогнозира те да възлязат на около 2,2 млрд. лв., като към деветмесечието са извършени разходи в размер на около 1,2 млрд. лв. Основните направления, в които са насочени средствата, са както следва:

  • Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура"

Рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас, Фаза 2; Модернизация на железопътната линия София - Пловдив: жп участък Елин Пелин – Костенец; Модернизация на железопътна линия София – Драгоман-сръбска граница: жп участък Волуяк – Драгоман - фаза 1; Автомагистрала „Струма“ - Лот 3.1, Лот 3.3 и тунел Железница; Изграждане на АМ "Калотина-София", лот 1 "Западна дъга на Софийски околовръстен път /СОП/", фаза 2; Проект за разширение на метрото в София, Линия 3, Етап І „бул. Владимир Вазов – ЦГЧ – ул. Житница”; Проект за разширение на метрото в гр. София, Линия 3, Етап IІ - участък „ул. Житница– жк Овча купел – Околовръстeн път” и т.н.

  • Оперативна програма "Регионално развитие"

Подкрепа за развитие на системата за спешна медицинска помощ; Интегриран Столичен градски транспорт – Фаза ІІ и т.н.

  • Оперативна програма "Околна среда"

Проектиране и изграждане на инсталация за комбинирано производство на енергия в София с оползотворяване на RDF – трета фаза на интегрирана система от съоръжения за третиране на битовите отпадъци на Столична община; Интегриран проект за водния цикъл на град Враца; "Интегриран воден проект за област Бургас" и т.н.

  • Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност“

Изграждане на междусистемна газова връзка Гърция – България.

Към деветмесечието на годината се отчита забавяне при усвояването на разходите по Механизма за възстановяване и устойчивост, които в голямата си част са именно капиталови разходи, както и по програмите за програмен период 2021-2027, поради следните причини:

  • по-бавно стартиране на изпълнението по инвестициите на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) поради комплексният им характер;
  • стартиране на изпълнение на част от инвестициите от крайните получатели и от структурите за наблюдение и докладване при недостатъчен административен капацитет, особено във ведомства, в които досега не са били създавани Управляващи органи по програми, финансирани от ЕС и необходимост от реорганизация и натрупване на специфична експертиза предвид резултатно ориентирания начин на изпълнение на ПВУ;
  • затруднено стартиране на процедурите за избор на изпълнители по реда на ЗОП за изпълнение на дейностите по инвестиции, включени в ПВУ основно в резултат на изменените пазарните условия влияещи върху вече оценените при одобрение на ПВУ разходи по инвестициите, което влияе и на планирания график за изпълнение на дейностите;
  • известното забавяне в одобрението от страна на Европейска комисия на програмите, които ще се изпълняват през програмен период 2021-2027 – първите три програми (Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027, програма „Образование“ и Програма „Храни и основно материално подпомагане“) бяха одобрени в края на месец август, голяма част от останалите програми бяха одобрени в края на месец септември и началото на месец октомври, съответно две програми чакат окончателно одобрение от ЕК.

Забавяне се отчита и в темпа на капиталовите плащания през 2022 г. от сметката за средства от ЕС на Държавен фонд „Земеделие“, тъй като голяма част от проектите по старите приеми са приключени, а по новооткритите приеми в момента тече договаряне. Естеството и мащаба на инвестиционните проекти не позволяват прецизното календарно позициониране на междинните и окончателните плащания. От друга страна растящата инфлация, води до значително увеличение на пазарните цени по първоначално представените количествено-стойностни сметки в проектните предложения, свързани с инвестицията и в резултат на това се наблюдава забавяне на изпълнението на договорите. Оценката на Държавен фонд „Земеделие“ е за по-ниско усвояване на капиталовите разходи с около 250,0 млн. лв.

Неусвоените капиталови разходи по сметките за средства от ЕС на Национален фонд и ДФЗ ще подобрят бюджетното салдо за 2022 г., но забавянето в извършването на инвестиционните разходи по ПВУ и  програмите от програмен период 2021-2027 г. неминуемо ще натоварят разходната част на бюджета през 2023 година.

В резултат на предприетите действия, независимо от ниското изпълнение на капиталовите разходи към деветмесечието на годината, очакванията са за значително ускоряване изпълнението на утвърдените инвестиционни разходи по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет.

 

ПРИЛОЖЕНИЕ: Съгласно текста

 

 

 

 

РОСИЦА ВЕЛКОВА-ЖЕЛЕВА

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация