Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

Писмен отговор на въпрос от Джевдет Чакъров, Джейхан Ибрямов, Ализан Яхова, Анджей Джандев, Ахмед Вранчев, Валентин Тончев, Димитър Николов, Едис Даудов, Ердуан Мехмед, Ешереф Ешереф, Ибраим Зайденов, Левент Мемиш, Марио Рангелов, Мехмед Салим, Мюмюн Мюмюн, Павлин Кръстев, Рамадан Аталай, Севим Али, Тимур Халилов, Фатме Рамадан, Хабибе Расим, Хайри Садъков, Хюсни Адем, Юсеин Вейселов - народни представители, нечленуващи в ПГ, относно информация за проведена среща между представители на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество, министъра на финансите и НАП, с участие на трето лице

31.07.2024 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

В отговор на Ваше писмо с изх. № 50-454-06-383 от 29.07.2024 г., постъпило в Министерството на финансите в 16:03 часа на 29.07.2024 година, по данни от деловодната система и по поставените от Вас въпроси, Ви предоставям следната информация:

По поставените въпроси - Имало ли е среща между представители на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), Министерство на финансите, Национална агенция за приходите и лице извън цитираните институции, на която са били обсъждани проверки на определени лица – народни представители? Кой е инициаторът на тази среща? Какви са предпоставките, налагащи извършването на тези лица от КПКОНПИ и НАП?

Бих искала да Ви уведомя, че в сградата на Министерството на финансите не е била организирана и провеждана среща с мое участие и с участието на представители на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, на Националната агенция за приходите и на трети лица, на която да са били обсъждани проверки на определени лица - народни представители. Не съм участвала в подобна среща и извън сградата на Министерството на финансите.

Категорично заявявам, че нито съм разпореждала на КПКОНПИ и НАП извършването на проверки или ревизии на определени лица - народни представители,  нито съм обсъждала с представители на двете държавни институции възлагането на подобни проверки или ревизии. Също така не съм получавала нареждания от трети лица за извършване на проверки и ревизии на народни представители.

Правомощията на министъра на финансите са регламентирани в чл. 5 от Устройствения правилник на Министерството на финансите. Министърът на финансите  няма правомощията да възлага на НАП извършването на проверки или ревизии на данъчно задължени лица.

Правомощията на органите по приходите на Националната агенция за приходите са изрично уредени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и Закона за Националната агенция за приходите, като компетентностите са строго разграничени при изпълнение на различните функции от приходната агенция.

Изключително право и задължение на Националната агенция за приходите е да установява по основание и размер публични държавни задължения, включително установяването на административни нарушения и налагането на административни наказания по данъчните закони, като извършването на проверки и ревизии на данъчно задължени лица е изцяло в правомощията на приходната агенция.

Даването на каквито и да е разпореждания от страна на министъра на финансите на изпълнителния директор на НАП или на органите по приходите за иницииране на проверки и ревизии на конкретни данъчно задължени лица - народни представители, би представлявало недопустима намеса в работата на приходната агенция и би било нарушение на установените в ДОПК принципи за законосъобразност, обективност, самостоятелност, независимост и добросъвестност на данъчните органи в производствата по установяване и събиране на задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски.

Във връзка с гореизложеното, бих искала да подчертая, че като централен орган на изпълнителната власт и член на Министерския съвет при осъществяване на държавната политика в областите от моя компетентност, спазвам стриктно законите на страната и по никакъв повод не превишавам предоставените ми правомощия. 

Не на последно място следва да се има предвид, че съгласно разпоредбата на чл. 72, ал. 1, т. 3 от ДОПК размерът на начислените, установените или платените данъци и задължителни осигурителни вноски представляват данъчна и осигурителна информация и правото да получават такава информация е предоставено само на изрично изброените в чл. 74 от ДОПК органи на държавна власт във връзка с изпълнението на законово делегираните им правомощия и функции. Министърът на финансите има достъп до данъчно-осигурителна информация само в изрично предвидените в ДОПК случаи по чл. 74, ал. 1, т. 7 и 8, а именно - когато представлява държавата по граждански дела и по Закона за публичните финанси относно размера на публичните задължения на бюджетните организации.

В заключение бих искала още веднъж да заявя, че не разпореждам и не участвам в обсъждания за иницииране на проверки и ревизии на данъчно задължени лица, не изисквам и не получавам информация, съдържаща индивидуализиращи данни за започнали и приключили проверки и ревизии, както и не изисквам, и не получавам информация за установените в конкретни ревизионни производства задължения за данъци, задължителни осигурителни вноски и други публични вземания.

 

ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ И

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация