Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

Писмен отговор на въпрос от Георги Гьоков – народен представител от ПГ „БСП за България“, относно прилагането на разпоредбата на чл.53, ал.3 от Закона за здравето

10.07.2020 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГЬОКОВ,

 

В отговор на поставения въпрос относно прилагането на разпоредбата на чл.53, ал.3 от Закона за здравето, Ви предоставям следната информация:

Размерът на приходите, постъпили в държавния бюджет от акцизи върху тютюневи изделия и спиртни напитки за периода 2017-2019 г., и очакваните постъпления от тези групи стоки за 2020 г. са както следва:

                                                                                                                                  (хил. лева)

Приходи от акцизи

2017 г.

отчет

2018 г.

отчет

2019 г.

отчет

2020 г.

очаквано

От тютюневи изделия (цигари, пури и пурети, тютюн и нагреваеми изделия)

2 368 669,4

2 536 173,3

2 735 416,7

2 780 000,0

От спиртни напитки

214 501,4

227 824,4

230 638,2

225 000,0

  

Предвид сложността и всеобхватността на проблема със зависимостите, с чл. 53, ал. 1 от Закона за здравето законодателят възлага на министъра на здравеопазването и други компетентни държавни органи съвместно с неправителствените организации създаването на условия за ограничаване на употребата на тютюневи и свързани с тях изделия, злоупотребата с алкохол и недопускане употребата на наркотични вещества, като: осъществява промотивни и профилактични дейности, както и осигуряване на достъп до медицинска помощ и социална защита на засегнатите лица. Най-ефективният път за постигане на тази цел е превенцията и редуцирането на тези рискови фактори в рамките на национални програми за интегрирани действия между компетентните държавните органи с подкрепата на неправителствените организации. Независимо, че дейността е междуинституционална, а разпределението на средствата е в съответствие с нормативно определените функциите на отделните институции, ангажирани за провеждане на националната политика за борба със зависимостите и злоупотребите, действащото законодателство ясно регламентира разпределението на отговорностите в тази сфера.

С оглед гореизложеното, считаме, че отговор на поставените въпроси по точка две и три относно размера на средствата, разходвани за финансиране на националните програми по чл.53, ал.3 от Закона за здравето и техния ефект са от функционалната компетентност на министъра на здравеопазването, в чиито правомощия е провеждането на адекватна здравна политика, в т.ч. осъществяването на хоризонтално взаимодействие между държавните институции за реализиране на мерки и дейности по ограничаване на рисковите фактори, свързани с поведението – тютюнопушене, злоупотреба с алкохол и употреба на наркотични вещества.

 

 

М И Н И С Т Ъ Р:                                       

                        ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация