Отговор на парламентарен въпрос от проф. Румен Гечев - народен представител от ПГ на "БСП за България", относно разработка на концепция и проектозакон за развитие на хазарта от 2015 г.
14.07.2020 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГЕЧЕВ,
В отговор на Ваше запитване с изх. № 054-06-698/01.07.2020 г. относно разработка на концепция и проектозакон за развитие на хазарта от 2015 г., Ви уведомявам за следното:
По въпрос 1 - Кога и с каква Ваша заповед или друг административен акт е създадена експертна група, работеща по тази задача. В какъв срок е било нейното действие?
Съгласно разпоредбата на чл. 45 от Закона за администрацията, при осъществяване на своята дейност министърът може да създава работни групи за изготвяне на законопроект или проект на акт от компетентността на правителството, за чийто вносител той е определен. Разпоредбата не е императивна по своя характер и позволява преценка на вътрешната организация на работа на администрацията с оглед естеството на конкретната задача и ангажирания експертен ресурс.
Обичайно, в рамките на Министерството на финансите създаването на работни групи се формализира в съответна заповед, когато изготвянето на законопроект предполага участие на множество административни звена, включително представители на други администрации или организации, които имат различна компетентност, като по този начин се цели ангажиране на по-широк кръг служители и лица с различни области на експертиза. Обикновено това са случаите на изготвяне на нормативни промени, които предполагат много на брой и специфични знания и компетентности.
Поради тези съображения за разработването на концепция и проектозакон за облагането на хазартната дейност не е създадена работна група с изрична заповед.
По въпрос 2 - Кога и под каква форма е обсъждан окончателния вариант, имате ли протокол от това обсъждане и решение за невнасяне на проекта на закона?
В изпълнение на § 16 от заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за хазарта (ДВ, бр. 105 от 2014 г., в сила от 01.01.2015 г.), който възлага на Министерския съвет до 28 февруари 2015 г. да разработи концепция за облагането на хазартните игри, придружена с оценка за въздействието, и да внесе в Народното събрание необходимите законодателни промени, в началото на 2015 г. в Министерството на финансите, преди изготвянето на концепция и проектозакон във връзка с облагането на хазартната дейност, бяха изготвени на експертно ниво няколко основни анализа - анализ на действащия режим на облагане на хазартната дейност в България, анализ на европейското законодателство в областта на облагане на хазартната дейност и анализ на моделите на облагане на хазартната дейност в други държави - членки на Европейския съюз.
Въз основа на разработените експертни анализи бяха подготвени различни работни варианти на концепция за облагане на хазартната дейност и предложение за законодателни промени в Закона за хазарта, Закона за корпоративното подоходно облагане и Закона за данъците върху доходите на физическите лица.
Следва да се отбележи, че в разработената концепция на експертно ниво беше предложен нов режим на облагане на хазартната дейност в България, включващ: облагане на хазартните игри с данък върху хазартните игри, облагане на хазартната дейност с корпоративен данък и заплащане на лицензионни такси, включващи първоначална такса за издаване на лиценз и годишна лицензионна такса за поддържане на лиценз. Беше предложено уеднаквяване на режима на облагане на традиционния хазарт и онлайн залаганията - 20% върху брутната печалба.
Предложеният модел на облагане на брутната печалба е ефективен инструмент за намаляване дела на нелегалната хазартна дейност. Намаляването на нелегалния пазар води до увеличаване на бюджетните приходи, до по-добра защита на участниците в хазартни игри и до по-ефективна борба и превенция на хазартната зависимост и повечето държави членки на ЕС са променили режима на облагане на хазартната дейност в посока замяна на данъка върху залозите с данък върху брутната печалба.
Едновременно с това следва да се отбележи, че моделът на облагане, предложен в концепцията, изисква въвеждането на сложна система, която от една страна да се ползва от организаторите на хазартни игри за определяне на брутната печалба като данъчната основа за облагане и на дължимите данъци и такси, а от друга страна - от приходната администрация за осъществяване на ефективен превантивен, текущ и последващ контрол, което от своя страна ще доведе до значително увеличаване на административната тежест за бизнеса и разходите за администриране.
Необходимо е да се отчита и обстоятелството, че облагането на хазартната дейност в България винаги е във фокуса на общественото внимание и всяка промяна в модела на облагане подлежи на различни интерпретации дали това е най-подходящият и справедлив модел за хазартния пазар в страната, поради което разработената концепция и нов модел на облагане на хазартната дейност не бяха представени на Народното събрание и беше запазен действащият модел на облагане на хазарта в България, който в много голяма степен се доближава до моделите на облагане на хазартната дейност в европейските държави с най-развит хазартен пазар и е съобразен със спецификите на националния пазар.
В заключение следва да се подчертае, че разработените анализи, концепция и проектозакон с различни работни варианти, включени в тях, са експертни работни документи, поради което не могат да Ви бъдат предоставени като официални документи, изготвени от Министерството на финансите.
М И Н И С Т Ъ Р:
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ