Писмен отговор на въпрос от Мартин Димитров и Георги Ганев – народни представители от ПГ на "Демократична България", относно спазване на забраната срещу реклама на хазарт в медиите
02.08.2021 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГАНЕВ,
Във връзка с поставените от Вас въпроси относно рекламата на хазартни игри в средствата за масова информация (скрита и явна реклама):
- Колко са установените нарушители на забраната за реклама на хазартни игри за периода от месец Февруари 2020 г. до месец Юни 2021 г. и какви санкции са им наложени?;
- Какви мерки са предприети във връзка със спазването на забраната за реклама на хазартни игри от медиите и особено излъчването на реклама на хазарт в прайм-тайма на електронните медии, когато активно гледат телевизия и малолетни и непълнолетни лица?
Ви предоставяме следната информация:
I. По отношение на изложения в писмото проблем, свързан със зачестилата в средствата за масова информация „скрита реклама“ и „явна реклама“ на хазартните игри, предоставям следната информация:
Съгласно разпоредбата на чл. 16 от Закона за хазарта /ЗХ/, държавният надзор в областта хазарта и свързаните с хазарт дейности на територията на Република България се осъществява от изпълнителния директор на НАП. Като част от този надзор произтича и задължението за контролирането на рекламата на хазартните игри да се осъществява съобразно изискванията на закона при спазване на забраните, регламентирани в чл. 10 от ЗХ.
Разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗХ (в сила до 08.08.2020 г.) забранява пряката реклама на хазартни игри, но ал. 2 допуска обявяване на:
- наименованията на игрите;
- регистрираната търговска марка на организатора;
- резултатите от игрите и спечелените печалби;
- тегленията на тиражите.
След влизане в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за хазарта (Обн. бр. 69, 2020 г., в сила от 08.08.2020 г.) разпоредбата на чл. 10, ал. 2 от ЗХ е допълнена и придобива следната редакция, като допуска обявяването на:
- наименованията и условията на игрите, включително награди, отстъпки, бонуси, коефициенти и безплатни залози, без участник/участници в хазартни игри, спечелили награди;
- регистрираната търговска марка на организатора, а при провеждане на мероприятие по ал. 3 и/или фирмата (наименованието) на организатора;
- резултатите от игрите и спечелените печалби;
- тегленията на тиражите;
- цел на организатора по чл. 4, ал. 1, т. 3, 4 и 5 от ЗХ.
Видно от цитираните разпоредби, ЗХ забранява пряката реклама на хазартни игри, включително рекламата на такива игри, насочена към малолетни и непълнолетни лица, както и изпращането на непотърсени електронни съобщения на неограничен брой лица, в които се съдържа информация за хазартна игра.
Законодателят е дефинирал понятието „пряка реклама на хазартни игри“ в т. 23 от § 1 на ДР на ЗХ. Съгласно тази разпоредба „пряка реклама на хазартни игри“ е разпространявана във всякаква форма, с всякакви средства информация, която директно приканва потребителите да участват в хазартни игри, включително като създава впечатление, че с участието в играта потребителите ще могат да разрешат лични или финансови проблеми или ще постигнат финансово благополучие, или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби.
Видно от цитираните разпоредби е, че ЗХ не въвежда понятието „непряка реклама“ (скрита реклама), като в ал. 2 на чл. 10 от ЗХ изчерпателно е посочена информацията, която не попада в понятието „пряка реклама“. Съгласно посочената разпоредба, се допуска обявяване на: наименованията и условията на игрите, включително награди, отстъпки, бонуси, коефициенти и безплатни залози, без участник/участници в хазартни игри, спечелили награди; регистрираната търговска марка на организатора, резултатите от игрите и спечелените печалби; тегленията на тиражите; цел на организатора по чл. 4, ал. 1, т. 3, 4 и 5 от ЗХ.
Законодателят е дал възможност на организаторите на хазартни игри, получили лиценз по реда на този закон, да имат правото да спонсорират мероприятия, подпомагащи спорта, културата, здравеопазването, образованието и социалното дело.
Спазването на изискванията на ЗХ в частта му, относима към рекламата на хазартни игри, е задължение, от което произтичат и определени ограничения, като в ЗХ са предвидени и конкретни санкции. В ал. 4 на чл. 10 от ЗХ е посочено, че се забранява на юридическите лица и едноличните търговци да публикуват, излъчват или разпространяват информация по отношение на хазартни игри с изключение на посочената и позволената в чл. 10, ал. 2 от ЗХ реклама. Освен това юридическите лица и едноличните търговци, които публикуват, излъчват или разпространяват информацията, допустима по ал. 2 от чл. 10 на ЗХ, са длъжни при подписване на договор с организатор да изискват документи, доказващи, че организаторът на съответната хазартна игра има издаден лиценз за нея по ЗХ.
Не на последно място следва да се отчете и фактът, че като част от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация (Етичните правила) се разработват специални правила относно рекламата на хазартни игри. Юридическите лица и едноличните търговци, които публикуват, излъчват или разпространяват рекламата, са длъжни да публикуват на сайта си Етичните правила, включително за рекламата на хазартни игри. Освен това юридическите лица и едноличните търговци, които публикуват, излъчват или разпространяват рекламата, са длъжни да спазват етичните правила.
От горепосоченото е видно, че законодателят е регламентирал в Етичните правила да са предвидени специфични правила за рекламата на хазартната дейност, като такива са приети и съдържат редица изисквания към рекламата на хазартна дейност.
За разлика от разпоредбите на ЗХ, е необходимо да се отбележи, че осъществяването на контрол по Етичните правила е извън правомощията на НАП и Министерство на финансите. Компетентен орган по Етичните правила е Националният съвет за саморегулация.
НАП няма правомощия да следи за прилагането на правилата и не може да налага принудителни мерки или санкции при неизпълнението на етичните правила. Правомощията й се свеждат до установяване налице ли са извършени нарушения по чл. 10, ал. 1 и/или чл. 10, ал. 4 от ЗХ и до преценка дали допустимите съгл. чл. 10, ал. 2 от ЗХ обявления, свързани с хазартните игри, са спазени или надхвърлени.
В Република България изискванията за съдържанието на рекламата са идентични както за онлайн, така и за наземните хазартни игри. Предвидените санкции в ЗХ по отношение на рекламата на хазартни игри са разписани в чл. 105 от ЗХ, съгласно който на юридически лица и еднолични търговци, които публикуват, излъчват или разпространяват реклама на хазартни игри в нарушение на чл. 10, ал. 4 или ал. 5, се наказват с имуществена санкция в размер от 10 000 до 30 000 лв., а на организатор на хазартни игри, който наруши чл. 10, ал. 1, се налага имуществена санкция в размер от 3000 до 5000 лв.
II. По отношение на зададените в писмото горецитирани въпроси Ви предоставям следната информация:
Съгласно чл. 89 от ЗХ при осъществяване на правомощията си органите на НАП извършват проверки по спазване на ЗХ по утвърден годишен план, проверки по текущи сигнали и жалби, както и проверки по писма на други институции.
Функциите по осъществяване на контрол върху дейността на организаторите на хазартни игри се осъществяват от НАП, считано от 08.08.2020 г., на основание приетите промени със Закона за изменение и допълнение на Закона за хазарта (Обн. бр. 69, 2020 г., в сила от 08.08.2020 г.). Преди тази дата контролните функции са осъществявани от Държавната комисия по хазарта.
Във връзка с горепосоченото Ви информирам, че за периода от 08.08.2020 г. до месец юни 2021 г. в НАП е постъпил един сигнал, в който са изложени твърдения за извършени нарушения на разпоредбите на чл. 10, ал. 1 и/или чл. 10, ал. 4 от ЗХ.
След постъпване на сигнала и съгласно предвидени в ЗХ правомощия, от страна на НАП са предприети действия за извършване на проверка на дружество - организатор на онлайн залагания, с цел установяване налице ли са извършени нарушения по чл. 10, ал. 1 и/или чл. 10, ал. 4 от ЗХ. В хода на проверката в пределите на своята компетентност органите по приходите ще констатират обективно всички факти и обстоятелства и ще анализират събраните данни, документи и сведения, основавайки се на убежденията и преценките си в рамките на действащото законодателство.
В случай, че в хода на проверката (към момента не е приключила) се установят нарушения на разпоредбите на чл. 10, ал. 1 и/или чл. 10, ал. 4 от ЗХ, ще бъдат образувани административно наказателни производства спрямо проверявания хазартен оператор и четири електронни медии и ще им бъдат наложени предвидените в чл. 105, ал. 1 и чл. 105, ал. 3 от ЗХ имуществени санкции.
М И Н И С Т Ъ Р:
АСЕН ВАСИЛЕВ