Отговор на парламентарен въпрос от Йордан Цонев и Хамид Хамид – народни представители от ПГ на ДПС, относно Решение № 441/04.06.2021 г. на Министерския съвет
12.08.2021 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ЦОНЕВ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ХАМИД,
Във връзка с поставените от Вас въпроси относно Решение №441/04.06.2021г. на Министерски съвет Ви предоставяме следната информация:
- Въпрос 1: Има ли закон, който да предвижда създаването на „черни списъци“? Ако няма (както се посочва и в официалното прессъобщение на Министерски съвет от 04.06.2021г.), както и ако не са представени доказателства относно основанията за включване на българските граждани и търговски дружества в санкционния списък на OFAC, защо и на какво основание служебният кабинет и лично Вие, който наблюдавате дейността на работната група и отговаряте за резултатите от нейната работа пред правителството, ограничихте конституционно закрепените права на българските граждани, попаднали в списъка – правото им на защита от държавата, правото на труд, правото на здравно и социално осигуряване, правото всеки да се счита за невинен до доказване на противното с влязла в сила присъда, правото на уважително отношение и други?
Отговор: Решение №441 от 04.06.2021 г. на Министерския съвет на Република България за предприемане на действия във връзка с наложените от Съединените американски щати санкции на български лица е прието на основание чл. 105, ал. 1 от Конституцията на Република България, съгласно който Министерският съвет ръководи и осъществява вътрешната и външната политика на страната в съответствие с Конституцията и законите, и чл. 7, ал. 1 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, според който в изпълнение на своите конституционни функции Министерският съвет разглежда въпроси, които са му изрично възложени със закон или следват от ръководното му място в системата на изпълнителната власт.
Също така следва да се отчитат и нормите на Конвенцията на Организацията на обединените нации срещу корупцията, която е ратифицирана по надлежния ред от Народното събрание и е обнародвана в ДВ, бр. 89 от 2006 г., с което, на основание чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България, е станала част от вътрешното право на страната. Съгласно тази конвенция всяка държава членка развива, прилага и поддържа ефективни и координирани антикорупционни политики, включително и чрез сътрудничество с други държави-членки в насърчаването и развитието на тези мерки.
Решението на МС е мотивирано от рисковете в глобален мащаб за България и българската икономика от санкции, в т.ч. замразяване на активи в банки на бюджетни организации и държавни дружества и предприятия, опасност от предсрочна изискуемост на заеми, блокиране на международни преводи, изключване и недопускане на участие в международни бизнес сделки, ограничаване на възможностите за търговия и други.
Що се отнася до наличието или липсата на доказателства за включване на български граждани и търговски дружества в санкционния списък на OFAC следва да се изтъкне, че въпросният санкционен списък е вече приет и влязъл в действие с всички следващи се от това негативни потенциални последици за Република България и за българското общество и икономика. Именно предотвратяване на тези негативни последици е и основен мотив за приемане на решението.
- Въпрос 2: Означава ли за лицата от списъка, при положение, че им е забранен всякакъв контакт с държавната администрация, ведомствата и държавните предприятия, че нямат право на медицинско обслужване в държавни болници, че нямат правото да получат пенсиите си, както и че са лишени от всякакво административно обслужване – например не могат да платят своите данъци към НАП, не могат да платят вноските си по здравното и социално осигуряване, не могат да подадат данъчната си декларация, не могат да потребяват и заплащат битови и комунални услуги към държавни предприятия?
Отговор: Задължения по т. 6 от Решение № 441 от 04.06.2021 г., където са предвидени ограниченията във взаимоотношенията, са вменени не на лицата по списъка, а на административните органи и на държавните предприятия. Решението не забранява контакт на лицата, включени в списъка по т. 1, с държавната администрация, както и не ограничава инициирането от страна на тези лица на административни производства за обслужване на законовите им интереси, нито пък отменя техните законово въведени задължения за заплащане на данъчни и осигурителни вноски, нито заличава задълженията им за комунални и други услуги към държавни предприятия.
- Въпрос 3: Нормално ли е според Вас, в една европейска държава, на лица, които са български граждани и които не са осъдени с влязла в сила присъда, да им се отказва извършването на административни услуги, да им се блокират банковите сметки и да им се отказват плащания, включително такива по елементарни битови и комунални услуги? Как според Вас, като министър на финансите, би съществувало едни лице, на което и отказан изцяло достъп до банковите услуги в страната?
Отговор: С Решение №441 от 04.06.2021 г. на Министерския съвет не са предвидени изрични указания спрямо банките да блокират банкови сметки или да отказват извършването на платежни операции, нито да прекратят отношенията си или да не влизат в отношения с лицата, които попадат и потенциално биха попаднали в обхвата на санкциите, наложени от Службата за контрол на чуждестранните активи (OFAC) на Министерството на финансите на Съединените американски щати.
Съгласно публикуваната от Българската народна банка информация мерките, предприети от банките спрямо лицата, които попадат и потенциално биха попаднали в обхвата на санкциите, наложени от Службата за контрол на чуждестранните активи (OFAC) на Министерството на финансите на Съединените американски щати, включват блокиране на сметки, карти, наложени запори и закриване на сметки. Някои от тези мерки са предприети предварително на други основания преди публикуването на списъка на Службата за контрол на чуждестранните активи на Съединените щати.
В българското законодателство възможност за налагане на запор на средства по банкови сметки и спиране на операция или сделка при съмнение или узнаване за изпиране на пари, съответно за наличие на средства с престъпен произход, е предвидена в Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП) (чл. 73 във връзка с чл. 72, 88 и 89 от ЗМИП). Банките са задължени лица по чл. 4 от ЗМИП и прилагат ограничителни мерки при сделки и операции в съответствие с изискванията на ЗМИП и установените вътрешни правила и процедури.
За прилагане на ограничителните мерки по ЗМИП не е необходимо съответното лице да е осъдено с влязла в сила присъда. За стартиране на процедурата от страна на банките в качеството им на задължени лица е достатъчно наличието на съмнение или узнаване за изпиране на пари, съответно за наличие на средства с престъпен произход.
- Въпрос 4: Поискала ли е работната група по Решение №441/04.06.2021г. методически указания от OFAC към Министерството на финансите на САЩ относно лицата, които трябва да попаднат в българския „черен списък“ и получени ли са такива указания?
Отговор: Работната група в дейността си се ръководи от параметрите на Решение №441 от 04.06.2021 г. и не е искала методически указания от органи на други държави.
- Въпрос 5: Какви са критериите на работната група по Решение №441/04.06.2021г. и на какво основание като „асоциирани лица“ са определени всички физически лица и юридически лица, притежавани, контролирани или управлявани през последните пет години от лицата включени в списъка на OFAC, както и всички съдружници, акционери, управители и членове на органи за управление и контрол на тези юридически лица към момента и за последните 5 години (при положение, че дори санкциите на OFAC засягат моментното състояние на санкционираните лица, а не предишно такова)?
Отговор: Критериите, въз основа на които работната група по Решение №441 от 04.06.2021 г. е включила съответните лица в списъка по т. 1 са посочени в същата точка, са както следва: a) всички физически лица и юридически лица, притежавани, контролирани или управлявани през последните пет години от лицата, включени в списъка на OFAC и б) всички съдружници, акционери, управители и членове на органи за управление и контрол на юридическите лица по буква „а“, включени към момента и за последните 5 години.
- Въпрос 6: Как и по какви критерии се установява „степен на свързаност“ по Решение № 441/04.06.2021 г. на други лица с лица от списъка, при положение, че в българското законодателство няма подобно определение в нито един нормативен (законов или подзаконов) акт?
Отговор: Към настоящия момент в списъка, изготвен в изпълнение на Решение №441 от 04.06.2021 г., няма включени лица на база степен на свързаност по смисъла на т. 4 от решението.
- Въпрос 7: Предвид че в някои медии (основно електронни сайтове) предварително се тиражираха имената на потенциалните санкционирани в „черните списъци“, при определянето на лицата, които ще попаднат в списъците имали ли сте отношения с частни икономически структури и/или лица съветвали ли сте се с такива или имало ли е въздействие от страна на такива структури и/или лица при формирането на решенията на работната група, от кои конкретно и по какъв начин?
Отговор: При дейността си по съставяне на списъка, работната група се е ръководела единствено от правилата и условията предвидени в Решение №441 от 04.06.2021 г. на Министерския съвет.
М И Н И С Т Ъ Р:
АСЕН ВАСИЛЕВ