1. Банков съюз
а) кандидатстване
|
- Подготовка на писмо за кандидатстване, предложения за промяна в законодателството и съпътстващи документи за Министерския съвет
|
|
изпълнено
|
МФ, БНБ
|
- Решение на Министерския съвет
|
|
- Изпращане на писмото заедно с приложените законодателни предложения
|
б) подготовка
|
|
- Приети от Народното събрание промени в:
|
изпълнено
изпълнено
|
МФ, БНБ
|
- Подзаконова нормативна уредба
|
Периодично приемане от БНБ на издавани от ЕБО насоки, прилагането на които съответства на добрите практики в страните-членки на ЕНМ
|
март 2019 (текущо изпълнение)
|
- Оценка на надзора/подзаконова нормативна уредба
|
|
май 2019 (текущо изпълнение)
|
|
|
изпълнено
|
БНБ
МФ, ЕЦБ (ЕНМ)
|
2. Макро-пруденциален надзор
|
- Приемане от Народното събрание на промени в законодателството с цел въвеждане в Закона за кредитните институции на макропруденциални инструменти позволяващи налагането на системно ниво на изисквания към кредитополучателите
|
|
изпълнено
|
МФ, БНБ
|
3. Небанков надзор
а) Прилагане и отчитане на Плана за действие за надзора на небанковия финансов сектор (пенсионни фондове и застрахователи) приет от Комисията за финансов надзор през септември 2017 г.
|
- Предоставяне от Комисията за финансов надзор на Плана за действие за надзора на небанковия финансов сектор (пенсионни фондове и застрахователни компании) на Министерството на финансите
|
- Предоставен от Комисията за финансов надзор на Министерството на финансите План за действие за надзора в небанковия финансов сектор
|
изпълнено
|
КФН
|
б) Подготовка на насоки/методически указания за оценка на активите (неликвидните активи) и пасивите в небанковия финансов сектор
|
- Разработване и прилагане от Комисията за финансов надзор на подзаконова нормативна уредба по отношение на пенсионните фондове - създаване на задължение за документиране на процеса по определяне размера на рисковата премия на дългови ценни книжа, оценявани по метода на дисконтираните парични потоци; въвеждане на изисквания за професионален опит на независимия оценител на притежаваните от пенсионните фондове недвижими имоти, както и изисквания към методите, използвани за тяхната оценка;
|
- Изготвена и приета от Комисията за финансов надзор Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 9 от 19.11.2003 г. за начина и реда за оценка на активите и пасивите на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване и на пенсионноосигурителното дружество, на стойността на нетните активи на фонда, за изчисляване и обявяване на стойността на един дял и за изискванията към воденето на индивидуалните партиди.
|
изпълнено
|
КФН
|
- Разработване и прилагане от Комисията за финансов надзор на подзаконова нормативна уредба по отношение на застрахователите - във връзка с отчетността на застрахователите по МСС за начина и реда за оценка на активите и пасивите на застрахователите и презастрахователите, като ще бъдат доразвити изискванията относно оценката на някои трудноопределими стойности на активи и въвеждане на изисквания за професионален опит на независимия оценител на притежаваните от застрахователите и презастрахователите недвижими имоти, както и към методите, използвани за тяхната оценка;
|
|
изпълнено
|
КФН
|
- Сътрудничество с Института на дипломираните експерт-счетоводители в България в изпълнение на Насоки на ЕОЗПО за подпомагане на ефективния диалог между компетентните органи, осъществяващи надзор върху застрахователните предприятия и регистрираните одитори, извършващи задължителния одит на тези предприятия (EIOPA-16/858), с цел приемане на съвместни указания с КФН към одиторите, които да станат задължителни за одиторските предприятия, и приложими при извършване на одитите по МСС и МСССУ 4400.
|
- Разработени и приети съвместни указания на КФН и Института на дипломираните експерт-счетоводители в България към одиторите, приложими при извършване на одитите по МСС и МСССУ 4400.
|
изпълнено
|
КФН
|
в) Разработване и прилагане на базирана на риска система на надзора съгласно „Платежоспособност 2“
|
- Подобряване на надзорната дейност на Комисията за финансов надзор чрез въвеждане на изискванията за риск-базиран надзор:
- Разработване и утвърждаване от Комисията за финансов надзор на проект на наръчник за прилагане на риск- базиран надзор върху дейността на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях пенсионни фондове, както и на банките-попечители на пенсионните фондове, със заложени показатели и процеси, относими към модела на допълнителното пенсионно осигуряване.
|
- Разработен и утвърден наръчник за прилагане на риск базиран надзор
|
изпълнено
|
КФН
|
- Приета и актуализирана от Комисията за финансов надзор система от критерии за категоризация на застрахователните дружества според степента им на риск и системна значимост. Цялостен преглед на вътрешната процедура на Комисията за финансов надзор за риск-базиран надзор на застрахователните дружества.
|
- Издадена е Заповед № 343/12.10.2017 г., с която в Комисията за финансов надзор е утвърдила система от критерии за категоризация на застрахователните дружества според степента им на риск и системна значимост.
- Практическо тестване на системата от критерии през 2018 г. и актуализиране на база резултатите на вътрешни документи.
|
изпълнено
|
4. Рамка по несъстоятелността 1) Реформа на съществуващата рамка за несъстоятелност и стабилизация
|
|
|
изпълнено
|
МП, ВСС, МИ, МФ
|
- Стартиране на проекта – създаване на работна група
|
|
изпълнено
|
- Преразглеждане на съществуващата рамка за несъстоятелност и стабилизация и установяване на недостатъци и пречки пред ефективността на системата; изготвяне на препоръки за справяне с идентифицираните слабости на база на сравнителен анализ с други държави-членки
|
- Извършен преглед на законодателството и изготвени препоръки
|
изпълнено
|
- Преглед на съществуващата система за събиране и публикуване на данни и определяне на стратегия за събиране и публикуване на данни; Изготвяне на препоръки за подобряване на събирането и публикуването на данни; Избор на модел за събиране и публикуване на данни въз основа на най-добрите практики на държавите-членки; Законодателни промени за интегриране на модела
|
- Разработен модел на ефективна електронна система за събиране и публикуване на данни за процедурите по несъстоятелност и стабилизация
|
изпълнено
|
- Разработване на пътна карта за изпълнение на препоръките относно рамката по несъстоятелност и за внедряване на модела за събиране и публикуване на данни
|
- Пътна карта с определена времева рамка, участници и дейности за изпълнение на препоръките и предложения модел за събиране и публикуване на данни и съответните законови изменения
|
изпълнено
|
- Обучения на обучители, на синдици и доверени лица
|
- Разработени на образователни програми и материали и проведени на дейности за повишаване на капацитета.
|
изпълнено
|
2) Провеждане на обучения на съдии |
- Разработване на самообучителен ресурс - Наръчник на съдебните процедури за производствата по стабилизация и несъстоятелност
- Провеждане на обучения по апелативни райони
|
- Проведени обучения по апелативни райони
|
изпълнено
изпълнено
|
НИП |
5. Рамка за борба с „изпирането на пари“
|
- Адресиране на потенциални проблеми, идентифицирани от Комисията при оценката на транспонирането на Директива (ЕС) 2015/849 на Европейския парламент и на Съвета от 20 май 2015 година за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма, за изменение на Регламент (ЕС) № 648/2012 на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на Директива 2005/60/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и на Директива 2006/70/ЕО на Комисията (AMLD 4)
|
- Законова уредба, приета от Народно събрание
|
изпълнено
|
ДАНС и МВР – водещи, МФ, АВ, МП, БНБ, КФН и други – подпомагащи институции
|
- Одобряване от Министерския съвет на законопроект, транспониращ Директива (ЕС) 2018/843 на Европейския парламент и на Съвета от 30 май 2018 година за изменение на Директива (ЕС) 2015/849 за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма и за изменение на директиви 2009/138/ЕО и 2013/36/ЕС (AMLD5).
|
- Законова уредба, приета от Народното събрание
|
изпълнено
|
6. Модернизиране на рамката за управление на държавните предприятия в съответствие с добрите международни практики
|
|
|
изпълнено
|
МФ, ОИСР, ЕК, всички министерства, НСИ, общини
|
|
- Изготвено концептуално предложение от страна на ОИСР за изпълнение на проекта
|
изпълнено
|
- Събиране на информация за състоянието на сектора на базата на въпросници
|
|
изпълнено
|
- Провеждане на проучвателна мисия на ОИСР в България с цел разработване на предварителен доклад за рамката на държавните предприятия
|
- Проведена проучвателна мисия и изготвен предварителен анализ на ОИСР за рамката на държавните предприятия в страната
|
изпълнено
|
- Обсъждане на практиките и приоритетите за реформа в рамките на работна група на ОИСР
|
- Проведено заседание на Работната група на ОИСР и изготвен подробен първи доклад за състоянието на държавните предприятия
|
изпълнено
|
- Стартиране на работата по изготвяне на предложения за законодателни промени и провеждане на втора мисия за проверка на фактите представени в прегледа на държавните предприятия и ангажиране с институциите участващи в проекта
|
- Проведена втора мисия на ОИСР за обсъждане на доклада за състоянието на държавните предприятия
|
изпълнено
|
- Провеждане на среща на работната група с представители на българската страна с цел постигане на заключение за позицията на България спрямо насоките за държавните предприятия
|
- Проведено заседание на Работната група на ОИСР
|
изпълнено
|
- Провеждане на трета мисия за предоставяне на резултатите от дискусиите на работната група и финализиране на работата по предложенията за нормативни промени
|
- Проведена трета мисия и финализиране на предложенията за нормативни изменения в областта
|
изпълнено
|
- Подготовка на законопроект и съпътстващите го документи за внасяне за разглеждане от Министерския съвет
|
- Изготвен законопроект и съпътстващите го документи; проведена процедура по съгласуване по реда на УПМСНА
|
изпълнено
|
- Внасяне за разглеждане от Министерския съвет
|
- Одобрен от Министерския съвет законопроект
|
изпълнено
|
- Внасяне на законопроекта за обсъждане в Народното събрание
|
- Приет от Народното събрание закон
|
изпълнено
|
7. Закон за ратификация на Споразумението относно прехвърлянето и взаимното използване на вноски в Единния фонд за преструктуриране
|
- Междуведомствено съгласуване
|
|
изпълнено
|
МФ
|
- Приемане на закон за ратифициране
|
Приет от Народното събрание закон за ратифициране
|
изпълнено
|