План за действие за изпълнение на последващите ангажименти след присъединяването към ERM II
План за действие с мерки за адресиране на последващите ангажименти на Република България след присъединяването във Валутния механизъм II и на други свързани политики
Мерки |
Действия |
Резултати |
Краен срок |
Статус |
|
1. НЕБАНКОВ ФИНАНСОВ СЕКТОР отговорна институция: Комисия за финансов надзор |
|||||
Прилагане и отчитане на надзорния план на Комисията за финансов надзор от август 2019 г., съгласуван с ЕОЗППО |
Извършване на проверки за съответствие на техническите резерви със задълженията по „Зелена карта“. Действията включват извършване на проверки, включително насрещни проверки, когато е необходимо, за да се установи достатъчността на заделените технически резерви във връзка със задълженията към участниците в системата „Зелена карта“ |
Да адресира достатъчността на равнището на техническите резерви |
септември 2020 |
изпълнена |
|
Извършване на проверки: дистанционни и на място, включително въз основа на риск базирания надзор |
Да адресира достатъчността на равнището на техническите резерви |
регулярно |
изпълнена |
||
Извършване на целеви срещи с одиторските дружества |
Спазване на приложимите изисквания за оценка на активите и пасивите |
регулярно |
изпълнена |
||
Разработване на подзаконова нормативна уредба по прилагане на Кодекса за застраховането по отношение на системата на управление, включително принципа на разумния инвеститор |
Ефективността на системата за управление |
декември 2021 |
изпълнена |
||
Извършване на анализ на инвестиционните политики и портфейлите на застрахователите по общо застраховане и предприемане на действия спрямо застрахователите, където е необходимо |
Прилагане на принципа на „благоразумния инвеститор“ |
май 2020 |
изпълнена |
||
Мониторинг на финансовата стабилност на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи чрез получаване на периодични справки за финансовия му състояние |
Гарантиране на правилното обработване и уреждане на претенциите от дружествата, както се изисква от европейското законодателство, за да се разрешат проблемите, пред които е изправена системата на Зелената карта |
регулярно |
изпълнява се |
||
Засилване на капацитета на застрахователния и пенсионно осигурителния надзор чрез осигуряване на обучения |
Изпълнение на пилотен проект за обучения с ЕОЗППО по Програмата за подкрепа на структурни реформи (ППСР) - EIOPA Pilot Insurance Program Training. |
Реализирана програма за обучение по пилотния проект |
декември 2020 |
изпълнена |
|
Изпълнение на нов проект по ППСР за предоставяне на обучения в рамките |
Реализирано обучение по Програмата за подкрепа на структурни реформи |
декември 2021 |
изпълнена |
||
Гарантиране на ефективното управление на надзорния орган, включително чрез своевременно попълване на свободните позиции в неговия ръководен състав |
Приключване на законовата процедура за назначаване на нови членове на КФН от Народното събрание |
Избрани членове на КФН: заместник-председател, ръководещ управление „Застрахователен надзор“ и член на комисията, подпомагащ политиката й по анализ и оценка на рисковете на финансовите пазари, усъвършенстване на надзорната практика и защита интересите на инвеститорите, застрахованите и осигурените лица |
юли 2020 |
изпълнена |
|
2. РАМКА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДЪРЖАВНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ отговорна институция: Агенция за публични предприятия и контрол |
|||||
Осигуряване на навременното и ефективно прилагане на Закона за публичните предприятия и укрепване на капацитета на Агенцията за публично предприятие и контрол чрез изпълнение на проект по ППСР с помощта на ОИСР |
Разработване на политика за държавното участие |
Разработен и приет политически документ, установяващ държавната политика на собственост за следващите четири години |
март 2021 |
изпълнена |
|
В рамките на 12 месеца от влизането в сила на Закона за привеждане в състава на управителните съвети на публичните предприятия в съответствие с процедурите за подбор, посочени в Закона за обществените предприятия |
- Осигурено съответствие между състава на управителните съветите и процедурите за подбор, определени в закона - Въведен механизъм за наблюдение на номинациите на борда |
април 2021 |
изпълнява се |
||
Извършване на анализ на дейността на държавните предприятия, създадени със специални закони, и представянето му на Министерския съвет |
- В рамките на 12 месеца от влизането в сила на закона, агенцията да изготви анализ на държавните предприятия, за да изясни естеството на извършваните от тях дейности - предимно търговски или публични функции и политики, представени пред Министерския съвет. - Разработени и приети насоки за анализ на дейността на държавните предприятия, с оглед подпомагане превръщането им в акционерни дружества или агенции. |
февруари 2021 |
изпълнена |
||
Подготвяне и одобряване на годишен обобщен доклад за резултатите от дейността на държавните публични предприятия |
- Изготвен и приет годишен обобщен отчет за резултатите от дейността на държавните публични предприятия - Разработена методология за обобщена годишна отчетност |
февруари 2021 |
изпълнена |
||
Изготвяне на процедурен правилник на Агенцията за публични предприятия и контрол |
- Приемане на Правилник за дейността на Агенцията за публични предприятия и контрол от Министерския съвет - Даване възможност на Агенцията да изпълнява своята роля, като същевременно запазва своята независимост и осигурява подходящи ресурси, включително чрез оптимизиране на съществуващите |
април 2020 |
изпълнена |
||
3. РАМКА ПО НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТТА отговорна институция: Министерство на правосъдието |
|||||
Повишаване на ефективността на процедурите по несъстоятелност и преструктуриране чрез прилагане на законодателни изменения за реформиране на организацията на съдебните процедури, за засилване на регулирането на професията на синдиците и позволяване използването на електронни средства по време на процедурите. |
Проекти на законодателни изменения на Търговския закон относно рамката за несъстоятелност, включително пълно транспониране на Директива 2019/1023 в съответствие с приложимите срокове за транспониране |
Изготвени и одобрени законодателни изменения на Търговския закон и други съответни първични и вторични законодателства в съответствие с изискванията на Директива (ЕС) 2019/1023, предвиждаща: - инструменти за ранно предупреждение; - улесняване на откриването на производство по несъстоятелност; - въвеждане на всеобхватна рамка за задълженията на директорите, когато съществува вероятност от неплатежоспособност; - съкращаване на процедурните срокове в рамките на процедурите за преструктуриране и несъстоятелност; - въвеждане на нова рамка за въведената рехабилитационна процедура; - допълнителни предпазни мерки срещу измамни действия в рамките на процедури, свързани с преструктуриране, несъстоятелност и освобождаване от дълг; - подобрено регулиране на професията на синдиците. |
юли 2022 |
изпълнена |
|
Организационна промяна в Министерството на правосъдието за въвеждане в действие на новия режим за професията на синдици |
Проектопредложение за изменения на организационната структура на МП |
Изменен устройствен правилник на Министерството на правосъдието, приет от Министерския съвет |
ноември 2021 |
изпълнена |
|
Програми за обучение на синдици и съдии |
Изготвяне и одобряване на методика за обучение и специализирани обучения за съдии и съдебен персонал |
Разработена методика за обучение на съдии и стартирани специализирани обучения |
април 2021 |
изпълнена |
|
Приета методология за оценка на нуждите от обучение на синдиците |
Разработена методология за оценка на потребностите от обучение на синдици |
декември 2021 |
изпълнена |
||
Стартиране на програмата CPD за синдиците, за да допълни съществуващите инициативи за обучение |
Стартирана рамка за непрекъснато професионално развитие за синдици |
декември 2021 |
изпълнена |
||
Специализирани електронни инструменти в рамките на несъстоятелността и преструктурирането |
Първоначална техническа осъществимост на Информационна система за производство по несъстоятелност и първоначални функционални изисквания – 06.2021 Проект на подробно техническо задание – 07.2021 |
Внедрени електронни инструменти и платформи, осигуряващи електронни средства за комуникация |
януари 2022 |
изпълнена |
|
Разработване и въвеждане на наръчници, кодекси, шаблони и указания |
Проект на предложение за процедурен наръчник за синдици в несъстоятелност и стабилизация, включително шаблони за отчитане на синдици. |
Одобрен процедурен наръчник по несъстоятелност и стабилизация за синдици, включително шаблони за докладване. |
септември 2021 |
изпълнена |
|
Проект на предложение за стандартизирани образци за страните в производства по несъстоятелност и стабилизация. |
Въведени стандартизирани образци за страните в производства по несъстоятелност и стабилизация |
юли 2021 |
изпълнена |
||
Проект за предложение за Кодекс за поведение и професионални стандарти на синдици в България. |
Приет Кодекс за поведение и професионални стандарти на синдици в България |
април 2022 |
изпълнена |
||
Събиране на статистически данни и публичност |
Проект на функционални изисквания и техническа спецификация за актуализация на Търговския регистър |
Актуализиран търговски регистър |
юли 2021 |
изпълнена |
|
Проект на предложение за регламент и методология за събиране и проверка на качеството на статистическите данни, вкл. шаблони за статистически формуляри |
Приета методология |
юни 2021 |
изпълнена |
||
4. РАМКА ЗА БОРБА С ИЗПИРАНЕТО НА ПАРИ отговорна институция: Държавна агенция „Национална сигурност“, Българска народна банка, |
|||||
Повишаване на капацитета и способността на надзорните органи за смекчаване на рисковете от изпирането на пари и да засилят прилагането на рамката за борба с изпирането на пари от страна на задължените лица * Където е приложимо, ще се следват насоките на Европейския банков орган (ЕБО) |
Назначаване/трансформиране на персонал, с цел да изпълнява задачи, свързани с надзора на борбата с изпирането на пари / борбата с финансирането на тероризма |
Повишена численост и опит на персонала, ангажиран с надзора на борбата с изпирането на пари / борбата с финансирането на тероризма |
декември 2021 |
изпълнена |
|
Преглед на вътрешните процедури за ефективен надзор въз основа на оценка на риска на секторите/субектите, които се наблюдават |
Преразгледани вътрешни процедури за ефективен надзор въз основа на оценка на риска на надзираваните сектори / задължените субекти |
декември 2021 |
изпълнена |
||
Разработване на надзорна стратегия (да се разпределят на всеки задължен субект ресурси в съответствие с техния рисков профил) |
Приета надзорна стратегия и процедура за отчитане на изпълнението |
декември 2021 |
изпълнена |
||
Разработване и прилагане на политика за намаляване на риска за рисковете от изпиране на пари, на които са изложени местните институции (включително насоки за това как да се справят с „видни политически личности“). |
Насоки за местните институции как да се справят „видни политически личности“ |
декември 2021 |
изпълнена |
||
Преразглеждане на ръководството за надзорни процедури, с цел да се осигури последователен и ефективен подход към мониторинга (например водене на записи на преписките и документите, разгледани по време на проверки на място) и последващи действия (например коригиращи действия), за да се гарантира, че задължените субекти спазват своите задължения срещу изпирането на пари. |
Ревизиран наръчник за надзорни процедури, включително процедури за водене на досиета, на преписките и документите, разгледани по време на проверки на място и последващи действия. |
декември 2021 |
изпълнена |
||
Въведени адекватни процедури за проверка на служителите, ангажирани в предоставянето на услуги по дружествено управление (напр. счетоводители, данъчни съветници). |
януари 2022 |
изпълнена |
|||
Повишаване на осведомеността на задължените субекти относно техните задължения съгласно законодателството за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма. |
Въвеждане на Moodle-базирана онлайн платформа за обучение, насочена към задължените субекти и служителите на КФН. |
юни 2020 |
изпълнена |
||
Разработване и въвеждане на възпираща санкционна политика. |
Включване на административно-наказателни разпоредби в Закона за мерките срещу изпирането на пари и Закона за мерките срещу финансирането на тероризма |
май 2019 |
изпълнена |
||
Повишаване на капацитета и аналитичните възможности на звеното за финансово разузнаване за по-добро използване на докладванията за съмнителни сделки и увеличено използване на финансово–разузнавателна информация от компетентните органи |
Увеличаване на персонала на ЗФР чрез наемане на повече и специализиран персонал, ангажиран с обработката на доклади за съмнителни транзакции и изготвяне на финансова информация въз основа на тези доклади |
Увеличен брой на персонала |
октомври 2020 |
изпълнена |
|
Разработване или придобиване на ИТ инструменти за обработка и анализ на докладите за съмнителни транзакции, които получава ЗФР |
ИТ инструменти за обработка и анализ на отчетите за съмнителни транзакции |
юли 2022 |
изпълнена |
||
Изготвяне на план за действие за проследяване на рисковете, идентифицирани в националната оценка на риска |
Изпълнение на проект, финансиран от СПСР, насочен към повишаване на капацитета на компетентните български институции за ефективно намаляване на рисковете от изпиране на пари и финансиране на тероризма. |
Приет план за действие, одобрен с РМС №672/17.09.2021 г. |
юли 2022 |
изпълнена |
|
Допълване на националната оценка на риска с анализ на рискове, свързани с виртуални активи и общи рискове, произтичащи от схемите за гражданство |
Изпълнение на проект, финансиран от СПСР, насочен към повишаване на капацитета на българските институции за ефективно намаляване на рисковете от изпиране на пари и финансиране на тероризма. |
Преразгледана / актуализирана национална оценка на риска, включително анализ на рисковете, свързани с виртуални активи и общи рискове, произтичащи от схемите за гражданство. |
юли 2022 |
изпълнена |
|
ОТСТРАНЯВАНЕ НА УСТАНОВЕНИТЕ В ДОКЛАДИТЕ ЗА КОНВЕРГЕНЦИЯ НА ЕЦБ И ЕС ЗА 2020 Г. ПРАВНИ НЕСЪОТВЕТСТВИЯ отговорна институция: Българска народна банка |
|||||
Изменения в съответните български законодателни актове за премахване на правната несъвместимост, установена в докладите за конвергенция на ЕЦБ и Европейската комисия за 2020 г. |
Изменения в Закона за Българската народна банка за укрепване на независимостта на централната банка, както следва: заличаване на чл. 3; чл. 14 - да предвиди изрично правото на компетентния български съд да преразгледа решение за освобождаване на член на Управителния съвет на БНБ, различен от управителя; в чл. 13 - да се направи позоваване в съдържанието на клетвата на независимостта на централната банка. Изменения в чл. 80 от Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, за да се осигури допълнително независимостта на централната банка, както следва - да се предвиди, че в случай на установяване на конфликт на интереси, член на Управителния съвет на БНБ се освобождава съгласно чл. 14, ал. 1 от Закона за БНБ. Изменения в чл. 56 и чл. 56а от Закона за кредитните институции, както следва - да се предвиди, че БНБ не носи отговорност за информацията, предоставена от задължените субекти към Централния кредитен регистър и Регистъра на банковите сметки и сейфове. Измененията имат за цел да осигурят съответствие със забраната за парично финансиране. |
Внесени от БНБ до министъра на финансите предложения за изменения в Закона за Българската народна банка, Закона за противодействие на корупцията и за незаконно придобиване на активи и в Закона за кредитните институции, заедно с придружаващи документи; |
Октомври 2020 |
Изпълнена |
|
Изменения в Закона за Българската народна банка във връзка с правната интеграция на БНБ в Евросистемата и осигуряване на по-пълно съответствие със забраната за парично финансиране. |
Внесени от БНБ до министър на финансите предложения за изменения в Закона за Българската народна банка, заедно с придружаващи документи. |
2022 - Преди решението на Съвета на ЕС за приемането на еврото от България |
Изпълнена |